Ford începe producţia la Craiova
▲ Primul automobil Ford fabricat în România, modelul Transit Connect, va ieşi pe poarta fabricii de la Craiova pe 8 septembrie ▲ În 2010 va fi lansat şi un nou model de autoturism, cel mai probabil viitorul B-Max, înlocuitorul lui Fusion ▲ În 2011 sau 2012, Ford va începe producţia unui vehicul comercial din clasa medie, care ar putea fi Transit, deşi oficialii companiei nu au dat detalii ▲
După semnarea contractului de privatizare a Automobile Craiova pe 12 septembrie 2007, la Salonul Internaţional Auto de la Frankfurt, compania americană Ford a preluat oficial un pachet de 72,4% din acţiunile fabricii româneşti la 21 martie 2008. Pentru pachetul de 72,4% din acţiuni, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a primit 57 de milioane de euro, potrivit vicepreşedintelui AVAS, Laszlo Gyerko. Atât preşedintele Traian Băsescu, cât şi fostul premier, Călin Popescu-Tăriceanu, au fost prezenţi la Craiova în ziua semnării actelor. Tăriceanu a spus că procesul de privatizare a Automobile Craiova va permite României să devină cel mai important producător de maşini din sud-estul Europei. „Impactul va fi extraordinar pentru România“, a spus şi Traian Băsescu, adăugând că un lucru foarte important sunt banii care urmează să fie investiţi de Ford la Craiova - 675 de milioane de dolari pentru ca fabrica să ajungă în patru ani să producă 300.000 de maşini pe an. Ford are 97% din Automobile Craiova După efectuarea unei majorări de capital în valoare de 250 de milioane de euro în ianuarie 2009, Ford a preluat de la SIF Oltenia 22% din acţiunile Automobile Craiova, pentru 76,4 milioane de lei, în aprilie. Compania americană a continuat să cumpere acţiuni la Automobile Craiova, majorându-şi participarea de la 72,41% la 96,74%. În iulie 2009, Ford a lansat o ofertă publică de preluare a restului de 3,26% din capitalul social, pentru 10,9 milioane lei (2,6 milioane euro). În urma acestei oferte, Ford a cumpărat numai 0,34% din acţiunile Automobile Craiova, pentru 1,1 milioane lei, ajungând astfel la o participaţie de 97,07%. Un colac de salvare pentru economia românească Specialiştii spun că investiţia Ford şi afacerile conexe ar putea reprezenta un colac de salvare pentru economia românească. „În condiţiile în care Ford şi-a programat ca 90% din producţie să o trimită la export, mă aştept ca România să aibă de câştigat măcar la nivelul investiţiei de la Dacia, care a devenit principalul exportator al României“, a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România. Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, spune că cele 11 firme furnizoare pe care compania americană a reuşit să le atragă la Craiova arată că Ford îşi menţine planurile de producţie, în ciuda crizei de pe piaţa auto. Stroe a adăugat că principala condiţie ca afacerea Ford să poată fi una de succes pentru România este ca Guvernul să se ţină de promisiuni şi să investească în infrastructură. Managerii de la Ford s-au întâlnit de mai multe ori cu reprezentanţii Guvernului, solicitând accelerarea lucrărilor de modernizare a drumurilor. Reabilitarea DN 6 Craiova-Bucureşti este una dintre opţiuni. Proiectul se află deocamdată în stadiul de licitaţie pentru tronsonul Craiova-Alexandria, tronsonul Alexandria-Bucureşti fiind deja reabilitat. În ceea ce priveşte autostrada Sudului, proiectul rămâne pe hârtie, din lipsă de fonduri. 300.000 de autovehicule şi 300.000 de motoare pe an Pentru a dezvolta investiţia de la Craiova, Ford a luat un credit de 300 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii, credit garantat de statul român. Preşedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat că uzina de la Craiova s-ar putea transforma într-una din bazele importante de producţie ale companiei americane în Europa. Ford vrea să producă la Craiova 300.000 de autovehicule şi 300.000 de motoare pe an din 2012, ceea ce ar genera venituri de peste 4 miliarde de euro.