Încă un procent de promovaţi la bac, după contestaţii
În urma centralizării datelor preluate din teritoriu, rata de promovare înregistrată la sesiunea iunie-iulie a examenului de Bacalaureat din acest an, după soluţionarea contestaţiilor, este de 78,26% faţă de 82,08% în 2007, conform Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT). Înainte de contestaţii au promovat 77,24% din candidaţii prezenţi, astfel că se constată o majorare cu 1,02% a numărului de elevi promovaţi, 172.750, faţă de 170.503. După evaluarea lucrărilor contestate, procente ridicate de promovabilitate s-au înregistrat în Suceava (98,83%), Botoşani (96,89%) şi Constanţa (97,48%). În ierarhia judeţelor cu promovabilitate scăzută figurează Ilfov cu 41,79% faţă de 38,57%, procentul iniţial, Giurgiu cu 41,33% faţă de 39,71% şi Galaţi cu 56,36% faţă de 61,91%. La prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2008, s-au înscris 225.842 de absolvenţi de liceu, s-au prezentat 220.737 (97,74%) şi au promovat 172.750 (78,26%). Alţi 47.719 (21,61%) candidaţi au fost respinşi, 268 au fost eliminaţi din examen, iar 5.105 nu s-au prezentat. Pe tranşe de medii, situaţia se prezintă astfel: între 5 şi 5,99 - 1.076, între 6 şi 6,99 - 16.442, între 7 şi 7,99 - 43.850, între 8 şi 8,99 - 62.864 şi între 9 şi 9,99 - 49.503. 91 de elevi au obţinut note de 10 la toate probele (cei mai mulţi în judeţul Mehedinţi - Colegiile Naţionale „Traian“ şi „Gheorghe Ţiţeica“ din Drobeta Turnu-Severin).
Începând de luni, 14 iulie, şi până vineri, 18 iulie 2008, inclusiv, elevii care în sesiunea curentă sau în cele anterioare fie nu au obţinut media necesară promovării, fie nu s-au prezentat, se pot înscrie pentru susţinerea examenului de Bacalaureat de toamnă, care va avea loc între 18 august-1 septembrie. Cei care au promovat una sau mai multe probe pot solicita recunoaşterea acestora, conform MECT. SAR propune o dezbatere publică despre bacalaureat Societatea Academică din România (SAR) solicită ministrului Educaţiei, Cristian Adomniţei, să organizeze o dezbatere publică cu actorii din sistem, partenerii sociali şi organizaţiile independente, pentru rezolvarea problemelor de la bacalaureat. SAR consideră că organizarea unei dezbateri deschise pe tema examenului de bacalaureat din acest ar fi necesară pentru a stabili cauzele disfuncţiilor semnalate la sesiunea tocmai încheiată şi pentru a identifica, împreună, posibile soluţii. SAR consideră că educaţia, ca şi alte sectoare, tolerează în prezent o mare divergenţă între regulile puse pe hârtie şi ceea ce se întâmplă în practică, între obiectivele trasate prin politici naţionale şi impactul social real al acestora.