Informatizarea învăţământului, o cerinţă a Uniunii Europene

Data: 01 Decembrie 2013
Toate statele UE se află în plin proces de integrare a digitalului în sistemul educaţional, manualele pe suport electronic şi pedagogia digitală fiind noile provocări la care trebuie să răspundă miniştrii educaţiei.  
 
Agenda digitală în domeniul educaţiei a fost discutată, săptămâna trecută, la Consiliul de miniştri al UE, în contextul în care nici o ţară nu a finalizat procesul integrării digitalului în sistemul de învăţământ, deşi unele state au în derulare proiecte-pilot în acest sens. Pe lista provocărilor identificate de oficiali se numără infrastructura, în România aceasta referindu-se nu atât la conectarea şcolilor la internet, cât mai ales la faptul că elevii din unele localităţi nu beneficiază de condiţii minime pentru desfăşurarea actului educaţional în parametri normali, cum ar fi apă curentă, toalete, profesori calificaţi etc. “Noi vorbim de digitalizare, dar avem şcoli astăzi în România care nu sunt reparate sau şcoli care nici măcar nu sunt conectate la internet. Or, aici cred că noi trebuie să avem o abordate logică, sistematică, coerentă şi practic aceasta este şi explicaţia pentru care am încercat să ne concentrăm anul acesta, în 2013, pe identificarea fondurilor necesare pentru ca şcolile din România să fie refăcute acolo unde sunt probleme de reparaţii. De asemenea, în acest an s-a derulat acea licitaţie pentru conectarea la bandă largă a şcolilor din România şi este în proces de finalizare. În 2014 sperăm ca aceste lucruri să se rezolve”, a precizat ministrul român al educaţiei, Remus Pricopie.
 
El a adăugat faptul că miniştrii educaţiei au discutat şi despre pedagogia nouă pe care o presupune o clasă digitală, de altfel marea provocare atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi şi sistemul de învăţământ, în general. “Problema principală este să defineşti pedagogia din perspectivă digitală, să dezvolţi conţinuturi educaţionale digitale şi problema echipamentelor este ultima componentă pe care o rezolvi. Degeaba dai astăzi unui copil o tabletă dacă el nu are instrumentele didactice pe care să le încarce pe tabletă şi să le folosească. Deci, în momentul de faţă, focusul este pe conţinuturile digitale aduse în actualitate, să fie într-o formulă interactivă, plăcută pentru elevi şi studenţi, uşor de înţeles. Şi în momentul în care vom finaliza acest proces să putem să mergem mai departe şi să vorbim despre dotarea cu echipamente a claselor şi utilizarea fondurilor structural”, a afirmat Remus Pricopie, care subliniază necesitatea unei bune colaborări în ceea ce priveşte cercetarea pe acest segment al ştiinţelor educaţiei. 
 
Dezvoltarea acestei ramuri a educaţiei este extreme de utilă mai ales în contextul în care copiii au descoperit deja lumea digitală, însă au nevoie de cineva care să le structureze acest amalgam de informaţii. “Ideea este ca prin intermediul şcolii, prin intermediul programelor şi conţinuturilor digitale, noi să ghidăm procesul de educaţie şi de formare al copiilor”, a spus ministrul. 
 
Ministerul român al Educaţiei a declanşat procedura de achiziţie a manualelor digitale, proces care va duce, în următorii trei-patru ani, la digitalizarea tuturor manualelor pentru ciclurile I-XII. Într-o primă fază vor fi transpuse pe suport electronic conţinuturile educaţionale pentru clasa I şi clasa a II-a, urmând să continue, gradual, şi pentru celelalte clase.