Îngerii reflectă cel mai transparent slava Preasfintei Treimi
În Biserica Ortodoxă a fost prăznuit ieri, 8 noiembrie, Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor cereştilor puteri. La Catedrala Patriarhală, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, înconjuraţi de un sobor de preoţi şi diaconi.
Întâistătătorul Bisericii noastre, făcând referire la pericopa evanghelică de la Luca 10, 16-21, citită în cadrul Sfintei Liturghii, a evidenţiat faptul că mai important decât puterea asupra duhurilor necurate este darul vieţii veşnice, adică numele oamenilor scrise în Cartea vieţii, „care înseamnă comuniunea lor cu Dumnezeu, cu Preasfânta Treime, cu îngerii şi cu sfinţii Lui. Nu puterea este importantă, ci comuniunea sfântă. Orice putere în lumea aceasta este mai puţin importantă decât comuniunea cu Dumnezeu Cel veşnic viu. Această zi de prăznuire a Sfinţilor Arhangheli Mihail, Gavriil şi a celor împreună cu dânşii şi a tuturor puterilor cereşti netrupeşti are o semnificaţie deosebită. Ea a fost fixată de Biserică în ziua a opta din luna noiembrie, pentru că luna noiembrie este a treia lună din calendarul bisericesc şi a noua lună de la Buna Vestire a zămislirii şi naşterii Mântuitorului din Fecioara Maria. Deci, în această a noua lună de la vestea cea bună adusă de Arhanghelul Gavriil se prăznuiesc în mod deosebit cele nouă cete de îngeri. Ziua a opta este ziua care simbolizează veşnicia, deoarece Sfinţii Arhangheli şi toate puterile cereşti netrupeşti sunt binevestitoare şi slujitoare ale lui Dumnezeu Cel veşnic. Aceste puteri cereşti netrupeşti sunt duhuri slujitoare ale lui Dumnezeu şi se arată ca o pară de foc, întrucât sunt plini de lumină, iar această lumină vine din slava lui Dumnezeu. Este vorba de lumina necreată a harului Preasfintei Treimi care se revarsă în toată creaţia, iar cei dintâi primitori ai harului şi slavei dumnezeieşti sunt sfinţii îngeri care reflectă această slavă şi o vestesc oamenilor”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.
Preafericirea Sa a arătat că puterile cereşti netrupeşti vestesc prin însuşi felul lor de a fi slava şi bunătatea lui Dumnezeu, ele fiind împărţite în nouă cete. Biserica Ortodoxă, a mai precizat Patriarhul României, pomeneşte cinstitele cereşti netrupeşti puteri în fiecare săptămână, în ziua de luni. „Potrivit Sfintei Scripturi şi Sfintei Tradiţii, puterile cereşti netrupeşti sunt împărţite în nouă cete şi aceste cete sunt împărţite la rândul lor în trei grupe sau categorii. În prima categorie avem serafimii, heruvimii şi tronurile. În a doua categorie avem domniile, puterile şi stăpâniile, iar în a treia, începătoriile, arhanghelii şi îngerii. Vedem că cele nouă cete formează o ierarhie, o ordine anume. Cele mai apropiate puteri cereşti netrupeşti de slava Preasfintei Treimi sunt serafimii şi heruvimii. De aceea noi, în timpul Sfintei Liturghii, ne referim la modul în care serafimii şi heruvimii preamăresc pe Dumnezeu. Iar credincioşii care se roagă împreună cu îngerii din ceruri, în timpul Sfintei Liturghii, devin icoane ale heruvimilor. «Noi care pe heruvimi cu taină închipuim şi făcătoarei de viaţă Treimi întreit-sfântă cântare aducem». Aceste puteri cereşti netrupeşti reflectă în modul cel mai transparent şi mai intens posibil slava Preasfintei Treimi, bunătatea lui Dumnezeu, frumuseţea lui Dumnezeu, milostivirea şi înţelepciunea lui Dumnezeu. Aceste deosebiri ale cetelor îngereşti arată şi diferitele lor slujiri. Fiecare dintre cele nouă cete are o slujire aparte, care corespunde cu voinţa lui Dumnezeu şi cu planul Lui de mântuire a lumii”, a explicat Patriarhul României.
Mihail este slujitor al legii, iar Gavriil este înger al harului
În continuare, Părintele Patriarh Daniel a subliniat caracteristicile Sfinţilor Arhangheli. „În Acatistul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil se spune că Mihail este slujitor al legii, iar Gavriil este înger al harului (...). Arhanghelul Mihail s-a arătat lui Iosua Navi, atunci când au căzut zidurile Ierihonului, ca voievod, ca un comandant al oştirilor cereşti. Deci, aceste puteri sunt organizate ca oştiri, ca cete luptătoare, nu doar contemplative, care privesc slava lui Dumnezeu. De aceea, în Ortodoxie, îngerii nu sunt reprezentaţi sub formă de copii, cum sunt reprezentaţi în pictura religioasă occidentală, ci sunt prezentaţi ca tineri maturi, luminoşi la faţă şi capabili să vestească voia lui Dumnezeu, să pedepsească pe cei răi şi să ocrotească pe cei buni. Sfântul Arhanghel Mihail este un înger al dreptăţii şi tot el va suna trâmbița și va chema toate popoarele la judecata universală. El este înfățișat în iconografia noastră purtând sabia dreptății în mână, apărător al celor drepţi şi pedepsitor al vrăjmaşilor lui Dumnezeu (...). Sfântul Arhanghel Gavriil binevestește bunătatea, binecuvântarea și bucuria pe care Dumnezeu le dăruieşte oamenilor. El este înfățișat ca binevestitor al bucuriei, purtând în mână o floare de crin alb, care este semnul purității, al nevinovăției, al curăţiei. Arhanghelul Gavriil binevesteşte Părinţilor Ioachim şi Ana că vor avea o fiică, pe Maica Domnului; binevesteşte preotului Zaharia că va avea un fiu, pe Sfântul Ioan Botezătorul; binevesteşte Fecioarei Maria că va naşte pe Iisus, Mântuitorul lumii. Sfântul Arhanghel Gavriil s-a arătat Mântuitorului în Grădina Ghetsimani şi-L întărea când Se ruga înainte de Pătimirile Sale şi tot el se arată, la Învierea Domnului, Femeilor mironosițe. Așadar, el aduce bucurie, este ocrotitor al familiei, al fecioarelor şi al mamelor şi al copiilor, în general. El este un înger al bunătăţii, al binecuvântării, al harului şi milostivirii lui Dumnezeu. Gavriil este îngerul care aduce bucurie credincioșilor atunci când ei împlinesc voia lui Dumnezeu”, a evidențiat Patriarhul României. La final, Întâistătătorul Bisericii noastre i-a felicitat pe toţi cei care poartă numele Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil sau derivate din aceste nume.