Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi

Un articol de: Tudorel Rusu - 10 Iulie 2014

Miercuri, 9 iulie 2014, în cea de-a treia zi a Masterclassului de Cânt Bizantin, participanţii au făcut cunoştinţă cu Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena, şi au aflat mai multe lucruri despre procesul de românizare a cântărilor irmologice, dar şi despre apariţia condacului, a prosomiei şi a octoihiei. Nu au lipsit, ca şi în zilele anterioare, exerciţiile practice.

În ziua a treia a Masterclassului de Cânt Bizantin, echipa care pregăteşte ansamblul psaltic feminin, formată din conf. dr. Maria Alexandru din Atena şi soprana Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată din Iaşi, a fost completată de Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena.

Tot în a treia zi, studenţi şi absolvenţi ai secţiei de muzică religioasă şi membri ai Corului „Byzantion“, coordonaţi de lect. dr. Zamfira Dănilă, au susţinut conferinţa „Colecţiile psaltice româneşti de tip Irmologhion-catavasier şi Irmologhion din prima jumătate a secolului al XIX-lea“. Prezentarea a urmărit procesul de românizare a cântărilor irmologice prin eforturile lui Macarie Ieromonahul, Anton Pann şi Visarion Duhovnicul. Conferinţa monahului Filotheu Bălan a făcut o incursiune în iconografia şi în arhitectura secolelor al III-lea şi al IV-lea şi a urmărit, în domeniul muzicii psaltice, mărturii legate de apariţia condacului, a prosomiei şi a octoihiei, punctând contribuţia Sfântului Efrem Sirul, a Sfântului Roman Melodul şi a lui Boethius.

În cadrul cursurilor practice, conf. dr. Maria Alexandru a lucrat cu persoanele interesate de kanonaki, prof. dr. Georgios Konstantinou a continuat seria ipostazelor genului irmologic, iar protopsaltul Dimitrios Galanis a făcut exerciţii pe partituri calofonice, subliniind importanţa analizei pe fraze, pentru ca psaltul să înveţe lucrarea semnelor.