„Libertatea este o dimensiune esenţială a chipului divin din om“
Asociaţia "Tineretul Ortodox Român" (ATOR) - filiala Piatra Neamţ, în colaborare cu Protopopiatul Piatra Neamţ, a organizat joi, 29 martie, la Casa de Cultură a Sindicatelor, conferinţa duhovnicească cu tema "Sensul creştin al libertăţii". Invitatul tinerilor atoreni a fost protos. Iustin Petre, exarhul administrativ al mănăstirilor din Arhiepiscopia Tomisului şi stareţ al Mănăstirii "Sfântul Ioan Casian" din Dobrogea.
Casa de Cultură a Sindicatelor din Piatra Neamţ a găzduit în urmă cu două zile o întâlnire dedicată Postului Mare. Părintele Iustin Petre a vorbit tinerilor, credincioşilor din Piatra Neamţ şi preoţilor prezenţi despre sensul creştin al libertăţii. Conferinţa a fost organizată cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, în prezenţa părintelui Valentin Tofan, protopop al Protopopiatului Piatra Neamţ. Protos. Iustin Petre a susţinut celor prezenţi la conferinţă un important şi convingător cuvânt despre libertate în sens creştin. "Libertatea, cu dialectica ei interioară, cu destinul tragic ce îl poartă în sine, e o experienţă inerentă însuşi creştinismului. Cel ce a depăşit definitiv seducţiile şi tentaţiile umanismului, cel ce a descoperit neantul divizării omului de către om niciodată nu mai poate renunţa la libertatea care l-a condus la Dumnezeu, la această experienţă definitivă ce l-a eliberat de rău. Omul este liber pentru că este creat după chipul lui Dumnezeu, ca fiinţă înzestrată cu libertate. Libertatea este o dimensiune esenţială a chipului divin din om. Dumnezeu l-a creat pe om liber şi nu îl constrânge să săvârşească binele, căci îi respectă libertatea. Omul nu a fost creat ca obiect, ci ca persoană. Păcatul îşi are sursa în libertatea omului, iar efortul către desăvârşire se naşte din conştiinţa propriei libertăţi. Fiecare om poate să aleagă drumul care să-l ducă spre virtute sau spre păcat. În Evanghelia după Ioan (Cap. 8-34) Mântuitorul Hristos spune: "Oricine săvârşeşte păcatul este rob al pacatului". Pentru ca libertatea să nu devină anarhie, ea trebuie unită cu iubirea, căci iubirea responsabilizează. Responsabilitatea faptelor a fost dată de Dumnezeu omului odată cu libertatea, prin creaţie, şi a fost înnoită prin Hristos. Exerciţiul responsabilităţii descoperă omului iubirea sinceră pentru ceilalţi", a exlicat protos. Iustin Petre. "Dacă omul îşi apleacă inima spre bine, dăruieşte putere lucrării lui" Invitatul tinerilor atoreni a subliniat că libertatea şi responsabilitatea omului sunt condiţii ale vieţii creştine, în plan individual şi social. Astfel, părintele Iustin Petre a accentuat că alegerea prietenilor, a profesiei sau opţiunile în situaţii obişnuite de viaţă implică nevoia cunoaşterii limitelor libertăţii individuale şi a consecinţelor acţiunilor fiecăruia asupra celorlalţi. "Astăzi, din păcate, destul de frecvent, în numele unei aşa-zise libertăţi a omului modern, nimeni nu mai ţine seama de libertatea şi drepturile celorlalţi, ci doar de propriile dorinţe egoiste. Libertatea nu este capacitatea de a face orice. Sigur că putinţa de a-mi pierde sufletul ţine de libertatea mea, dar important este că tot de mine ţine să fac ceea ce trebuie pentru a mă mântui. Libertatea presupune acea forţă lucidă care mă determină să fac ce se cuvine şi mă împiedică să dau frâu liber pornirilor primare şi patimilor mele. Dumnezeu a făcut pe om liber, pentru ca acesta să poată înclina spre bine. Dacă omul îşi apleacă inima spre bine, dăruieşte putere lucrării lui. Şi aşa se întâlnesc amândouă: libertatea omului şi puterea lui Dumnezeu. Libertatea omului şi harul sau puterea lui Dumnezeu nu se află în contradicţie, pentru că harul nu forţează cu nimic voia omului, ci aduce nădejde şi pace în sufletul care spune "Da!" lui Dumnezeu. Modelul înţelegerii raportului dintre libertatea omului şi harul divin este Maica Domnului, care răspunde Arhanghelului Gavriil la Buna Vestire: "Fie mie după cuvântul tău!" (Luca 1, 38). Atât de mult iubeşte Dumnezeu pe om încât nu forţează libertatea lui, ci aşteaptă la uşa sufletului, blând şi răbdător, întoarcerea omului. "Iată, Eu stau la uşă şi bat; de-Mi va auzi cineva glasul şi-Mi va deschide uşa, voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu Mine" (Apocalipsa 3, 20). Noi am venit la Hristos prin libertate, prin experienţa intimă a darurilor libertăţii. Libertatea ne-a condus la Hristos şi nu vom cunoaşte alt drum ce duce la El. Libertatea înseamnă să-L găseşti şi să-L urmezi pe Cel ce te face cu adevărat liber", a remarcat în încheiere protos. Iustin Petre. (Pr. Nicolae Nicău, coordonator ATOR - filiala Piatra Neamţ)