Lipsa experienţei, marea problemă în găsirea primului job
Absolvenţii de liceu sau de facultate se plâng că angajatorii nu îi cheamă la un interviu pentru că nu au experienţă. Pe de altă parte, nivelul aşteptărilor tinerei generaţii este mult prea ridicat, rezultatul fiind că ei nu se poziţionează la un job pe o perioadă mai mare de timp, ci îşi doresc o promovare imediată, relevă o cercetare recentă despre traseul profesional al Generaţiei Z.
Situaţiile în care absolvenţii se plâng că angajatorii nu îi cheamă la un interviu pentru că nu au experienţă sunt tot mai frecvente pe piaţa muncii, a declarat Ştefania Grajdeanu, reprezentanta unei platforme online de recrutare, citată de Mediafax. Potrivit acesteia, `faţă de anul trecut, s-a înregistrat o creştere de 10% a numărului celor care aplică la ofertele de muncă“. Cele mai căutate poziţii de pe platforma online, circa 567, sunt din domeniul administrativ, fiind aproximativ 60.000 de persoane care se bat pentru locurile scoase pe piaţă. Pe locul doi sunt anunţurile dedicate candidaţilor care îşi caută un loc de muncă în domeniul vânzărilor. Pentru aceştia au fost publicate 548 de anunţuri active pentru care au aplicat aproximativ 41.000 de candidaţi atât pentru poziţii entry-level, cât şi pentru cele care necesită experienţă. Cu toată multitudinea de aplicaţii, nu puține sunt companiile care se plâng că nu găsesc candidaţii potriviţi pentru poziţiile pe care le au libere. O explicaţie a acestei situații ar putea fi găsită în concluziile studiului intitulat „Cei mai doriţi angajatori” și realizat de o firmă de recrutare a forţei de muncă. Potrivit cercetării, pe primul loc în topul criteriilor luate în considerare de un candidat în alegerea unui angajator se află, în continuare, pachetul salarial oferit. „Atmosfera de lucru plăcută a urcat pe locul al doilea în topul criteriilor, iar acest lucru se datorează în mare măsură şi faptului că angajatorii investesc din ce în ce mai mult în realizarea de spaţii de lucru creative şi dinamice, precum şi în oferirea de opţiuni distractive pentru reîncărcarea bateriilor în timpul petrecut la job”, arată Alexandra Stancu, coordonator în cadrul Catalyst România. Totodată, angajatorii trebuie să fie conştienţi de faptul că două treimi (66%) dintre adolescenţii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, cunoscuţi ca „Generaţia Z”, pun cel mai mare preţ pe echitatea privind remuneraţia, promovarea şi oportunităţile de învăţare la viitorul loc de muncă, conform unui studiu realizat de o companie de cercetare de piaţă.
`Adolescenţii care păşesc astăzi pe piaţa muncii sau pe băncile facultăţii au deja aşteptări bine conturate privind traseul lor profesional şi mediul în care doresc să lucreze. Compania EY a intervievat, în cadrul studiului «Global Generations 3.0», peste 3.200 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani în legătură cu factorii care le influenţează încrederea în viitorii angajatori şi în luarea deciziilor de angajare pe viitor“, menţionează EY.
Potrivit Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), tinerii au totuşi numeroase oportunităţi de angajare. Peste 150.000 de persoane au fost angajate prin intermediul agenţiei, în primul semestru al anului, cele mai multe având mai puţin de 35 de ani. Din totalul celor 150.399 de persoane ocupate, în perioada ianuarie - iunie, 27.094 sunt tineri cu vârsta sub 25 de ani, 36.006 se încadrează în grupa 25-35 de ani, 38.826 au între 35 şi 45 de ani, iar 48.473 au peste 45 de ani, potrivit ANOFM. Nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un loc de muncă arată că majoritatea au studii liceale (44.890), urmate de cele profesionale (40.376), gimnaziale (32.840) şi universitare (17.314).