Maica Domnului ne învaţă să fim smeriţi
Praznicul Bunei Vestiri a fost sărbătorit anul acesta în Duminica a IV-a din Postul Mare, numită şi Duminica Sfântului Ioan Scărarul. La Catedrala patriarhală din Bucureşti, Sfânta Liturghie a fost săvârşită de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.
În cuvântul de învăţătură, Patriarhul României a explicat, pe de o parte, legătura dintre Evanghelia despre vindecarea fiului lunatic (Mc. 9, 17-32) şi pomenirea Sfântului Ioan Scărarul, iar, pe de altă parte, legătura dintre această pericopă evanghelică şi cea despre momentul Bunei Vestiri (Luca 1, 24-38), citite în timpul Sfintei Liturghii. Referindu-se la rugăciunea însoţită de pocăinţă a tatălui pentru fiul său lunatic şi la cuvintele Mântuitorului: "Acest neam de demoni iese numai cu rugăciune şi cu post", Preafericirea Sa a explicat că Biserica a rânduit ca în Duminica Sfântului Ioan Scărarul să fie citită Evanghelia vindecării lunaticului pentru a ne arăta importanţa postului şi a rugăciunii sau a rugăciunii unite cu postul. "Numai prin rugăciune unită cu postul putem alunga patimile diavoleşti, duhurile rele care adesea lucrează în viaţa omului. Rugăciunea trebuie unită cu postul pentru a alunga duhurile rele din viaţa omului care este împătimit sau posedat, pentru că atunci când omul posteşte, el nu se mai hrăneşte cu hrană materială, ci numai cu rugăciunea, cu prezenţa iubitoare a lui Dumnezeu în viaţa lui; el nu-şi mai pune nădejdea în nimic din lumea aceasta, ci legătura cu Dumnezeu devine totalmente duhovnicească, fără nici o materie intermediară. Numai când omul este plin de Duhul Sfânt, ca urmare a postului, a rugăciunii şi a smereniei, el are o putere de care se tem demonii", a spus Întâistătătorul Bisericii noastre. Explicând cea de-a doua Evanghelie citită ieri, Preafericitul Părinte Daniel a mai arătat că mântuirea omenirii în Hristos începe prin conlucrarea Sfintei Treimi, dar şi prin acceptul liber al Maicii Domnului, care, fiind ascultătoare şi smerită, primeşte să devină împreună-lucrătoare cu Preasfânta Treime pentru mântuirea lumii. "Când Fecioara Maria a înţeles că este vorba de o lucrare dumnezeiască prin puterea Duhului Sfânt şi prin prezenţa lui Dumnezeu-Tatăl, atunci a zis: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!" Această primire liberă a tainei zămislirii sau întrupării Fiului lui Dumnezeu ca Om din Fecioara Maria este deosebit de importantă, deoarece Dumnezeu nu face nimic pentru mântuirea noastră împotriva voinţei noastre. Mântuirea este un dar de la Dumnezeu, însă noi îl putem primi sau respinge. Iată Maica Domnului, ascultătoare şi smerită, primeşte să devină împreună-lucrătoare cu Preasfânta Treime, mai ales cu Fiul Lui Dumnezeu care Se întrupează, a planului lui Dumnezeu de mântuire a lumii. De aceea noi, în cântările noastre, o lăudăm pe Maica Domnului imediat după Sfânta Treime, pentru că Unul din Sfânta Treime s-a întrupat ca Om din ea", a spus Preafericirea Sa.