Manuale înnoite pentru elevii de clasa I şi a II-a
Din toamnă, elevii claselor I şi a II-a vor învăţa de pe manuale noi, aceştia urmând să le primească atât în varianta clasică, tipărită, cât şi în format digital. Manualele vor fi valabile 4 ani şi vor fi supuse periodic unui proces de evaluare.
La începutul anului şcolar 2014-2015, elevii claselor I şi a II-a vor primi manuale noi atât în varianta tipărită, cât şi în format digital, a anunţat printr-un comunicat Ministerul Educaţiei Naţionale, care a deschis procedurile aferente licitaţiei de achiziţie. Vor fi asigurate manuale noi la disciplinele: comunicare în limba română, comunicare în limba maternă, matematică şi explorarea mediului, limba modernă şi religie. „Noile manuale vor fi adaptate nevoilor elevilor şi ale societăţii secolului al XXI-lea, pe baza unui proces demarat în premieră în România, şi vor asigura creşterea calităţii procesului educaţional, prin respectarea standardelor europene şi racordarea la exigenţele societăţii contemporane“, se arată în comunicatul MEN.
Manualele vor fi realizate în două volume, structurate astfel încât să acopere întreaga programă şcolară, fiecare însoţit de un CD/DVD cu formatul digital, şi vor fi valabile timp de 4 ani, „începând cu primul an de după încheierea sesiunii de evaluare, cu posibilitatea de extindere pentru încă doi ani şcolari, cu condiţia reevaluării lor“. În tot acest timp, manualele vor fi supuse unui proces periodic de analiză, un eşantion de cadre didactice urmând să se pronunţe cu privire la corectitudinea ştiinţifică şi a calităţii metodice utilizate în procesul de predare - învăţare - evaluare.
Varianta digitală a manualelor va fi accesibilă şi pe platforma www.manuale.edu.ro, care va cuprinde, într-o bibliotecă virtuală, variantele online ale manualelor şcolare pentru toate disciplinele şi modulele de pregătire.
Potrivit MEN, la licitaţia pentru selectarea proiectelor de manuale pot participa ca ofertanţi autori individuali, grupuri de autori şi unităţi economice care au capacitate de realizare şi distribuţie a manualelor şcolare, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), aflat în coordonarea MEN, fiind instituţia responsabilă de procedurile de organizare, desfăşurare, selectare şi achiziţionare a manualelor şcolare.
Manualele şcolare vor fi selectate după mai multe criterii tehnice de calitate, printre acestea numărându-se corectitudinea conţinutului ştiinţific, corectitudinea ştiinţifică a informaţiei oferite explicit prin text/imagine/elemente multimedia; relevanţa informaţiei oferite prin text/imagine/elemente multimedia, raportată la programa şcolară, abordarea didactică a conţinutului învăţării, calitatea şi accesibilitatea limbajului sau eficientizarea învăţării.
La începutul acestei luni, ministrul educaţiei, Remus Pricopie, declara că în prezent este posibilă achiziţia de manuale noi doar la clasele I şi a II-a, întrucât programele şcolare trebuie anunţate înainte cu cel puţin 6 luni de momentul declanşării procedurilor de achiziţie. „Înainte de a vorbi de manuale, trebuie să vorbeşti de cicluri de studii, de planuri-cadru care înseamnă disciplinele şi numărul de ore alocate pentru fiecare an de studiu şi de ciclu şi apoi programele. Noi am clarificat prin Ordonanţa de Urgenţă din decembrie 2013 că rămâne clasa a IX-a primul an de studiu în învăţământul liceal. Programele trebuie să fie anunţate, aşa cum am stabilit anul trecut, înainte cu 6-9 luni de declanşarea unei proceduri de achiziţie de manuale. Singurele proceduri pe care le vom declanşa acum sunt cele pentru manuale de clasa I şi a II-a, celelalte urmând să fie declanşate după ce se anunţă planurile-cadru şi programele de studiu“, a declarat Remus Pricopie, citat de Agerpres.
De la clasele primare şi până la universitate, copiii, tinerii vor studia în cea mai mare parte folosindu-se de suport electronic, comisarul european pentru educaţie Androulla Vassiliou apreciind chiar că „învăţământul deschis bazat pe tehnologie va fi în curând imperativ, nu doar bine-venit pentru toate vârstele“. Iar dacă profesorii au rezerve cu privire la adoptarea manualelor digitale din cauza faptului că nu stăpânesc această tehnologie, programul Erasmus^ susţine formarea profesională a acestora finanţând proiecte chiar începând cu această lună. „Programul Erasmus^ va oferi finanţare pentru instituţiile de învăţământ pentru a asigura faptul că modelele de afaceri sunt adaptate la schimbările tehnologice şi pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Mai mult, toate materialele de învăţământ sprijinite din Erasmus^ vor fi disponibile publicului gratuit, în temeiul unor licenţe deschise“, a anunţat Comisia Europeană.