Manuale şcolare „sub orice standard educațional”

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 26 Septembrie 2018

Directorul executiv al Asociaţiei Editorilor din România (AER), Mihai Mitrică, s-a arătat îngrijorat de calitatea manualelor şcolare scoase de Editura Didactică şi Pedagogică, „care este sub orice standard educaţional modern”. Reamintim că, la iniţiativa fostului ministru al educaţiei Liviu Pop, Editura Didactică şi Pedagogică a preluat editarea şi tipărirea, în exclusivitate, a cărţilor şcolare din România.

„Tabloul general arată groaznic. Greşelile din manualele şcolare sunt doar ceea ce face titluri în presă, ce nu s-a spus este calitatea pe care o au acele manuale, care este sub orice standard educaţional modern. O grafică învechită, informaţie extrem de multă şi foarte prost organizată. Un manual ca acelea pe care Editura Didactică şi Pedagogică le-a realizat acum s-ar potrivi României din 1987-1989, cel mult. Nu am avut nici o aşteptare de la Editura Didactică şi Pedagogică, la momentul la care au primit cele peste 200 de loturi prin încredinţare directă ei aveau doar doi redactori de carte. Eram convins că nu aveau cum să facă faţă, dar iată că în România se poate să învârţi informaţia, autorii şi bugetele astfel încât să marchezi ca fiind finit un produs pe care nimeni de pe piaţa liberă nu l-ar achiziţiona”, a declarat, pentru Agerpres, Mitrică.

Directorul executiv al AER susţine că, prin preluarea manualelor şcolare de către editura ministerului, foarte mulţi dintre redactorii de carte educaţională au fost disponibilizaţi.

„E greu de spus în termeni financiari cât s-a pierdut, dar în termeni de resursă umană s-a pierdut foarte mult. Foarte mulţi dintre redactorii de carte educaţională au fost disponibilizaţi de la editurile care se ocupau cu aşa ceva. Unii au trecut fie pe editare de carte, beletristică sau carte ştiinţifică, fie şi-au căutat loc de muncă în altă parte”, a arătat Mitrică.

Reprezentantul AER susţine că nici un monopol nu este sănătos, în nici un domeniu, şi că este imposibil ca statul să aibă cea mai inteligentă viziune, cea mai bună opţiune de autori şi manuale educaţionale, „fiindcă un stat este format din nişte funcţionari, de multe ori ajunşi acolo pe alte criterii decât pe cele meritocratice”.