Mărturisind Învierea Domnului, trăim aşteptând „ceruri şi pământ nou“
Sfânta Înviere precedată de durerile trădării, urii, spinilor, crucii şi morţii ne arată că, astăzi, Domnul ne cheamă pe toţi la masa bucuriei, a gustării din izvorul vieţii şi a mărturisirii cât de bun este Domnul cu noi!
† CORNELIU
prin harul lui Dumnezeu,
Episcop al străvechii Episcopii a Huşilor,
Slujitorilor Bisericii Mântuitorului Iisus Hristos şi vestitorilor Învierii, precum şi tuturor evlavioşilor creştini care aşteaptă învierea morţilor şi viaţa veacului fără sfârşit:
Har, pace şi bucurie de la Iisus Domnul Cel mort şi înviat, iar de la noi vrednică şi de netăgăduit mărturisire
Hristos a înviat!
În dimineaţa zilei celei pe care Domnul a făcut-o, „să ne bucurăm şi să ne veselim în ea“, îngerul Domnului vesteşte sfintelor purtătoare de mir, biruinţa vieţii asupra morţii: „Căutaţi pe Iisus Cel răstignit? A înviat, nu este aici, iată locul unde L-au pus, mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că în Galileea îl veţi vedea, după cum v-a spus“ (Marcu 16, 6-7).
De atunci până la sfârşitul acestei lumi trecătoare, Biserica va vesti învierea şi viaţa, mărturisind-o cu toată puterea ei, în marasmul durerilor şi suferinţelor provocate de păcat şi moarte.
Puterea învierii şi taina Sfintelor Paşti ne cheamă pe toţi spre adâncă privire asupra celor întâmplate atunci şi spre cele pe care noi cei de astăzi le trăim.
Cu puterea credinţei descoperim taina vieţii şi Învierii, Mântuitorul nostru a biruit prin cruce moartea şi stăpânirea ei, a deschis noua împărăţie netrecătoare şi ne cheamă pe toţi la iertare şi câştigarea vieţii celei fără sfârşit. Sfânta Înviere precedată de durerile trădării, urii, spinilor, crucii şi morţii ne arată că, astăzi, Domnul ne cheamă pe toţi la masa bucuriei, a gustării din izvorul vieţii şi a mărturisirii cât de bun este Domnul cu noi!
„Astăzi vei fi cu Mine în rai“
Zilele suferinţelor şi pătimirilor Sale, când toţi L-au părăsit, ne-au amintit de nesiguranţa şi lipsa de fidelitate a semenilor noştri. Pe crucea din Ierusalim în durerile morţii, pentru noi şi pentru păcatele noastre, Domnul rămâne înconjurat de doi oameni care-şi primeau plata pentru fărădelegile şi nedreptăţile lor. În mijlocul celor doi pe cruce sub chinurile morţii, însetat de salvarea noastră, singur cu ochii în lacrimi, sub satisfacţia dornică de răzbunare a lumii fanatizată de legi omeneşti trecătoare şi ucigătoare, Iisus Mântuitorul aştepta să împlinească până în sfârşit taina mântuirii noastre: „Aşa de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât a dat pe Fiul Său ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică“ Ioan 3, 16.
Omul aflat în partea dreaptă a Celui răstignit pe nedrept îşi revine din întunericul în care trăise toată viaţa lui. El devine conştient că săvârşise păcate grele, că merita pedeapsa pentru ele, de aceea nu se răzvrăteşte, ci conştiinţa lui îmbrăcată de acum în smerenie începe să vorbească, cerând de la Cel nevinovat iertare. Între el şi Iisus exista o prăpastie uriaşă, cel dintâi era vinovat primindu-şi cele cuvenite faptelor sale, Iisus Mântuitorul era dat morţii fără a se găsi vreo vină în El. Este înfricoşător să observăm cum, până în ultima clipă un suflet poate rămâne insensibil la suferinţa semenului său. În timp ce Sângele Lui Hristos care spală păcatele noastre se varsă, cel aflat lângă el, tâlharul din stânga Îl sfidează, lipsindu-se şi de viaţa aceasta trecătoare, şi de cea veşnică fără sfârşit. Celălalt îl ceartă: „Nu te temi tu de Dumnezeu, că eşti în această osândă? Şi noi pe drept, primim cele după faptele noastre. Acesta (Iisus) n-a săvârşit nici un rău“ (Luca 23-40,41).
Este unul dintre cele mai mişcătoare evenimente petrecute înaintea morţii Celui nevinovat. Un tâlhar care nu văzuse nicio minune săvârşită de Domnul nu auzise de la El niciun cuvânt, nu Îl întâlnise niciodată, ci acum privea la suferinţele Lui şi la ura celor ce-L defăimau, îşi schimbă viaţa cerându-I iertare şi rugându-L: „Pomeneşte-mă Doamne, când voi veni în împărăţia Ta“ (Luca 23, 42).
În clipele de dureri ale morţii, ale suferinţelor, tâlharul cere nu uşurarea lor, nu coborârea de pe cruce, ci doreşte ca Domnul să-şi amintească de El în lumea de dincolo, în Împărăţia Sa veşnică. În clipa agoniei morţii, hulit, umilit, părăsit, lipsit de cămaşa pentru care soldaţii romani aruncau sorţi, Hristos dăruieşte acestui om care-şi schimbă viaţa prin credinţa în El, viaţa cea veşnică. Cuvintele Sale îl descoperă ca Dumnezeu care are putere asupra veşniciei, pentru El nu există trecut, nici viitor, ci prezent continuu: „Astăzi vei fi cu Mine în rai“ (Luca 23,43).
Pentru cei care ignoră puterea Crucii, Învierea Domnului rămâne nelucrătoare
Raiul sau paradisul devine realitate accesibilă celor care cred şi-I urmează Domnului. Tâlharul cu numele Dismas va intra primul în această împărăţie, va fi cel dintâi om mântuit. Cei doi tâlhari întruchipează două modalităţi ale morţii care se vor perpetua până peste veacuri. Tâlharul din stânga, răzvrătit, urător de oameni şi Dumnezeu, rămâne până în ultima clipă insensibil şi sub stăpânire a răului întrucât cere o minune, care, crede el, că i-ar salva pe toţi trei. Dar pentru astfel de oameni îndoielnici, necredincioşi, indiferenţi şi posedaţi de rău nu se vor face niciodată minuni.
Minunea cea mare se va petrece cu celălalt, care primeşte iertarea, fiind călăuzitor tuturor celor ce doresc schimbarea vieţii, chiar şi în cele din urmă momente ale ei.
Iubiţii mei fraţi şi surori în Domnul Cel Înviat,
Din cele reamintite mai înainte, observăm două atitudini diametral opuse, datorate liberei opţiuni sau alegeri, a celor doi osândiţi, unul este mântuit, celălalt pierde pentru totdeauna ambele vieţi. Soarta tragică a celui pierdut care refuză credinţa şi iertarea demonstrează că Dumnezeu nu salvează pe oricine: „Toţi oamenii suntem chemaţi la mântuire“ (1 Tim 2,4), chiar cei împovăraţi cu păcate grele, dar pentru a fi vrednici de iertare, trebuie să credem şi să mărturisim puterea iertării şi vindecării Domnului nostru Iisus Hristos.
Tocmai aici descoperim şi învăţăm că, crucea desparte şi deosebeşte pe cei aleşi de cei pierduţi. Pentru cei care ignoră puterea ei, învierea Domnului rămâne nelucrătoare în viaţa lor.
De ceva timp observăm cu tristeţe lupta împotriva Bisericii şi a slujitorilor ei, asemeni temutelor persecuţii de altădată. Cei aflaţi în întunericul şi umbra răutăţii păcatului urăsc viaţa şi mesajul ei. Biserica Mântuitorului nostru vesteşte şi apără viaţa, şi nu va înceta niciodată să o facă, aceasta fiind misiunea ei. Prezenţa Bisericii deranjează, ce se urmăreşte oare, încotro ne îndreptăm dacă refuzăm viaţa, nu avem altă alternativă decât moartea. Opţiunea libertăţii nu înseamnă anihilarea şi distrugerea vieţii. Biruinţa Domnului pe care astăzi o trăim anticipând începutul vieţii celei veşnice este puterea noastră: „Cu noi este Dumnezeu, Mântuitorul nostru, înţelegeţi şi vă plecaţi, căci iarăşi veţi putea, dar veţi fi biruiţi“ (Isaia 8, 9). Cu mărturisirea Învierii Domnului vom birui, iar cei ce locuiesc „în latura şi umbra morţii“ (Isaia 9, 1), dacă astăzi nu se întorc asemeni tâlharului Dismas vor fi entităţi pierdute pentru totdeauna. Sfintele Paşti ne cheamă la iertare şi împăcare.
Puterea iertării Domnului este vizibilă şi orice om este chemat astăzi să se apropie cu credinţă, căci iertare din mormânt a răsărit. La fiecare mormânt să aprindem lumina ce străbate întunericul. Acolo vedem realitatea înşelătoare a puterii omeneşti.
Să descoperim astăzi în lumina Învierii adevărul mai presus de tot ceea ce este omenesc şi mărturisind Învierea Domnului, trăim aşteptând „ceruri şi pământ nou“, în care va domni Cel mort şi înviat, mângâindu-ne pe toţi: „Nu vă temeţi, Bucuraţi-vă, iată, Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârşitul veacului. Amin!“ (Matei 28, 9, 20).
Către Domnul vieţii şi al iertării, pururea fierbinte rugător,
† CORNELIU
EPISCOPUL HUŞILOR