Ministerul Transporturilor şi OPC sunt cu ochii pe companiile low cost

Data: 07 Feb 2008

▲ Companiile aeriene din România vor fi atent monitorizate de Protecţia Consumatorului, pentru a vedea dacă respectă în totalitate drepturile clienţilor ▲ Autoritatea Naţională pentru protecţia consumatorului a amendat 10 din cele 16 companii care operează pe aeroporturile româneşti, pentru nerespectarea regulilor privind informarea călătorilor ▲

Companiile aeriene care operează pe aeroporturile din România vor fi controlate de un reprezentant al fiecărui aeroport pentru a determina dacă respectă sau nu drepturile pasagerilor prevăzute de regulamentele europene din domeniu în cazul în care întârzierile sunt mai mari de două ore sau cursele sunt anulate, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, cu ocazia unei întâlniri cu operatorii de pe Aeroportul Băneasa. „Vom fi în continuare extrem de atenţi la respectarea acestor drepturi prevăzute în regulamentul european 261. Aeroporturile au obligaţia de a informa în scris toţi pasagerii cu privire la drepturile lor şi vor fi de faţă în cazul în care se înregistrează întârzieri mai mari de două ore. Fiecare companie va avea personal special prevăzut, care are obligaţia de a furniza informaţii şi a asigura serviciile care se impun în astfel de situaţii“, a spus ministrul Transporturilor. În cazul întârzierilor, aeroporturile vor trebui să raporteze imediat Preşedintele Autorităţi Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Dan Vlaicu, a spus că ANPC va colabora cu aeroporturile astfel încât inspectorii autorităţii să fie anunţaţi dacă sunt înregistrate întârzieri mai mari de două ore sau anulări ale curselor. „Am stabilit că în cazul în care vor fi înregistrate întârzieri mai mari de două ore sau anulări ale curselor aeriene reprezentantul aeroporturilor să anunţe echipele ANPC pentru ca acestea să verifice dacă au fost respectate procedurile“, a spus preşedintele ANPC. Companiile aeriene low cost care efectează curse pe Băneasa vor semna şi un contract cadru pentru respectarea drepturilor pasagerilor, act care prevede aplicarea unor amenzi în cazul în care companiile aeriene înregistrează întârzieri nejustificate. „Noi suntem de acord să plătim, în cazul în care avem întârzieri care ni se datorează“, a spus directorul general Blue Air, Gheorghe Răcaru. Discuţia dintre operatorii aerieni şi ministrul Transporturilor a avut loc după ce Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat, săptămâna trecută, amenzi în valoare de 288.100 de lei unui număr de zece companii aeriene care nu au respectat regulile de informare şi asistenţă pentru pasagerii curselor care au avut întârzieri în perioada 3-5 ianuarie 2008, atunci când activitatea aeriană a fost perturbată de ninsori puternice. 10 din 16 companii au fost amendate ANPC a verificat modul în care au fost respectate normele europene în cazul a 16 companii aeriene, zece dintre acestea fiind amendate. Cele mai mari amenzi au fost acordate companiilor Blue Air (aproape 60.000 de lei), Malev (31.900 de lei), Air France (43.200 de lei) Wizz Air (48.300 de lei) şi AlItalia (38.400 de lei), British Airways (32.100 de lei), My Air (9.000 de lei), Lufthansa (3.000 de lei), Carpatair (11.100 de lei) şi TAROM (10.800 de lei). Amenzile au fost date pentru nerespectarea regulilor privind informarea pasagerilor cu privire la drepturile lor, precum şi neacordarea de asistenţă conform regulamentelor în vigoare. Potrivit regulamentului european, în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere prelungită a zborurilor, companiile aeriene au obligaţia de a informa în scris fiecare pasager cu privire la drepturile pe care el are în cazul în care zborul este întârziat cu mai mult de două ore sau anulat. De asemenea, pasagerii trebuie să primească mese şi băuturi răcoritoare în cantitate direct proporţională cu timpul de aşteptare, să li se asigure cazare hotelieră, precum şi transportul şi locul cazării, dar şi dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.