Misiunea Ziarului Lumina
Cotidianul „Ziarul Lumina“ se defineşte public, în prezent, deopotrivă drept „cotidian al laicatului ortodox“, dar şi ca publicaţie asumată integral de Patriarhia Română, fiind nominalizată în art. 198 din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române. Astfel, el se adresează credincioşilor din România, clerici şi laicat deopotrivă, nefiind un „ziar de nişă“ adresat exclusiv creştinilor practicanţi sau cu precădere clericilor, neurmărind doar agenda specifică a acestora. Este un ziar cu puternice şi moderne accente misionare, al cărui scop este, printre altele, cel de a susţine lucrarea de profundă încreştinare a poporului, spre a convinge pe fiecare că, pe lângă cetăţenia română, poate deţine şi un paşaport de Cetăţean al Cerului. O misiune nu tocmai uşoară, întrucât se împlineşte, nu rareori, în faţa unui public decreştinat de ateismul metodic şi ideologizant profesat în timpul regimului comunist, dar şi de discursurile de import ce urmăresc metodic evacuarea Bisericii şi a creştinismului din spaţiul public.
Ce înseamnă perspectiva creştină
Ziarul Lumina a fost încă de la început, când se numea, simplu, „Lumina“, un cotidian redactat din perspectivă creştină. În editorialul apărut în 7 februarie 2005, data primei apariţii, Florin Zamfirescu, membru fondator, de curând trecut la cele veşnice, explica ce înseamnă anunţata „perspectivă creştină“: „Înseamnă că Lumina este un ziar care nu va transforma violenţa în subiect de presă şi nici viaţa privată a personalităţilor în prilej de bârfă (...) Înseamnă că Lumina este un ziar onest, echilibrat şi cu o singură ambiţie: să readucă speranţa printre oameni, să-i ajute să-şi aducă aminte că prezentul lor se sprijină şi pe amintirile din albumul de fotografii al familiei, dar şi pe crucile din cimitir, unde se odihnesc părinţii, bunicii şi străbunicii noştri.“
Politica editorială a cotidianului „Ziarul Lumina“ a urmărit, încă de la început, informarea corectă referitoare la evenimente care intervin în viaţa de zi cu zi a unui creştin, într-un mod netabloidizant şi nedirijat de nici un fel de partizanat politic. Pe de altă parte, cotidianul a urmărit o lungă, temeinică şi plină de blândeţe politică de catehizare a publicului prin conţinutul paginilor de actualitate religioasă, de opinii ale teologilor şi ale personalităţilor-reper ale societăţii civile, de viaţă a Bisericii în relaţie cu societatea, toate aceste pagini fiind scrise într-un limbaj accesibil unui cititor adesea obosit de agresivitatea la care este supus zilnic de majoritatea canalelor media.
Abordarea editorială a cotidianului „Ziarul Lumina“ a pornit de la bun început pe principiul structurii ADN, două lanţuri paralele, rulate elicoidal în jurul unui ax central. Subiectele jurnalistice sunt împărţite în două principale domenii - Actualitate Religioasă şi Actualitate Socială. Dacă în structura ADN cele două lanţuri elicoidale sunt legate unul de altul prin solide punţi moleculare, actualitatea religioasă şi cea socială prezintă ca un ansamblu relaţia om-existenţă-veşnicie. Prin urmare, nu considerăm că ar exista o relaţie dihotomică între actualitatea religioasă şi cea socială, ci una de armonie, pentru închegarea unui mesaj unitar, specific unei instituţii de dimensiunea Patriarhiei Române. Fără acest tip de abordare, concentrat pe informaţia petrecută „ieri“, care se întâmplă „azi“ sau va avea loc „mâine“, nu ne-am putea numi „cotidian“, ci un pachet de şase săptămânale cu apariţie în fiecare zi a săptămânii.
Cotidianul „Ziarul Lumina“ a avut dintru început un public pe care l-a fidelizat oferindu-i statutul de abonat. Este una dintre explicaţiile pentru care numărul abonamentelor a crescut constant în cei cinci ani de zile, în luna ianuarie, anul acesta, depăşindu-se cota de 27.000 de abonamente la nivelul Patriarhiei Române. Creşterea faţă de anul 2008 este de peste 100%, iar faţă de anul 2009, de 25%. Statistic privind lucrurile, tirajul actual a crescut cu 800% faţă de luna decembrie 2007, momentul în care redacţia s-a mutat de la Iaşi la Bucureşti.
Aceste cifre nu sunt doar rezultatul unei evaluări interne, ci reprezintă concluziile raportului de audit al tirajului care are loc semestrial, din anul 2008, publicaţiile „Ziarul Lumina“ şi „Lumina de Duminică“ deţinând statutul de membru BRAT (Biroul Român de Audit al Tirajelor).
Extinderea ziarului prin ediţii regionale
Deşi tiparul ziarului se face doar la Bucureşti şi la Iaşi, prin bunăvoinţa Poştei Române, distribuţia acoperă 39 de judeţe din România, nu toate cu ponderi comparabile. Cele mai multe abonamente le au eparhiile componente ale Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei (60%), ale Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei (15%), respectiv ale Mitropoliei Olteniei (5%). Prin aria de distribuţie actuală, cotidianul „Ziarul Lumina“ este catalogat drept publicaţie naţională, conform ultimelor reglementări în domeniu.
O publicaţie nu poate fi receptată cu acelaşi interes în oricare regiune a ţării, dacă nu abordează problematica specifică cititorilor din respectiva comunitate. De aceea, ediţile regionale (sau locale, după caz) reprezintă soluţia care conduce la fidelizarea cititorilor aflaţi oricât de departe de centrul de editare. Un exemplu bun poate fi cel al ediţiei de Moldova a Ziarului Lumina care, prin paginile editate local şi care nu apar în ediţia naţională, a reuşit să colecteze, în luna ianuarie 2010, aproape 4500 de abonamente, o creştere de peste 100% faţă de perioada anterioară lansării ediţiei regionale de Moldova.
De aceea, extinderea Ziarului Lumina prin ediţii regionale pare a fi cea mai bună soluţie pentru a obţine un tiraj consolidat de minimum 100.000 exemplare. La un asemenea tiraj, orice articol apărut va fi studiat cu mare atenţie, pentru că va da un semnal important trimis în peste 100.000 de gospodării.
Ca atare, cel mai important proiect editorial pentru anul 2010 este lansarea ediţiei de Transilvania cu redacţia şi tiparul la Sibiu, deoarece acolo există disponibilitate, capacitate şi tradiţie pentru un asemenea proiect editorial. Resursele financiare necesare întreţinerii subredacţiei de la Sibiu şi tipăririi Ediţiei de Transilvania vor rezulta din economiile pe care ziarul le face lunar din reducerea taxelor de distribuţie, acordată de Compania Naţională „Poşta Română“ S.A. Aceasta, prin bunăvoinţa dlui director general Tudor Gabriel Bohâlţanu, a ştiut să răspundă cu promptitudine la la apelul adresat de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, care a solicitat Poştei Române reducerea comisioanelor de difuzare în scopul sprijinirii lucrării misonare a publicaţiilor Lumina, care nu au fost niciodată publicaţii comerciale, ci doar misionare şi non-profit.
Proiecte de viitor
Alături de acest proiect important, cotidianul „Ziarul Lumina“ îşi mai propune pentru anul 2010 o ediţie online în limba engleză pentru secţiunea de actualitate religioasă, publicarea în volume tematice a celor mai valoroase articole apărute în publicaţiile Lumina în ultimii cinci ani, finalizarea arhivei offline a publicaţiilor Lumina care să ofere pe un singur DVD, în format electronic, toate ediţiile apărute până acum, cu bogate instrumente de arhivare.
Din punctul de vedere grafic, redacţia „Ziarului Lumina“ lucrează la o machetă îmbunătăţită, desenată într-o manieră care să conducă la ideea de sobrietate în formă şi conţinut, dar inspirându-se din designul modern. Această machetă va fi lansată de sărbătoarea hramului Centrului de presă Basilica.
Din punctul de vedere editorial, proiectele pentru 2010 pun un accent deosebit pe căutarea de tineri români angajaţi în instituţiile europene şi ecumenice, pentru a deveni corespondenţi ai Ziarului Lumina care să semnaleze temele importante aflate în dezbaterea instituţiilor europene. Aceasta este şansa noastră de a depăşi abordările provinciale şi de a pătrunde într-o problematică de interes pentru românii din ţară şi de dincolo de graniţe. Tratând astfel de subiecte internaţionale şi mai ales printr-un schimb de experienţă între jurnaliştii de la publicaţiile creştine, deschiderea ziarului către noutate ar fi şi mai vizibilă, aceasta făcând din cotidianul Patriarhiei Române un ziar internaţional creştin. Pe lângă aceasta, cotidianul „Ziarul Lumina“ va organiza la Bucureşti, cu ocazia hramului Catedralei patriarhale, un colocviu cu toate cotidienele creştine importante din Europa, în vederea cooperării jurnalistice şi a deschiderii internaţionale.
Cei cinci ani de zile au reprezentat o muncă deloc uşoară, dar desfăşurată cu entuziasm de un colectiv în permanentă căutare a celei mai potrivite formule jurnalistice, a celui mai adecvat mod de a transmite cât mai direct mesajul milenar al Bisericii. Aceşti cinci ani nu ar fi fost posibili fără îndrumarea părintească şi plină de înţelegere a Preafe-ricitului Părinte Patriarh Daniel, cel care a avut curajul de a pune în practică un gând ce stăruia, de altfel, de mai multă vreme în conştiinţa misionară a Bisericii.
(Cuvântul rostit ieri în Sala „Europa Christiana“ de dl Cosmin Olinici, consilier patriarhal - publicaţiile „Lumina“)