„N-am venit să stric, ci am venit să plinesc“
Pentru a se dezvolta şi a funcţiona ca un organism teandric (de origine divino-umană), Biserica a instaurat canoanele sau legiuirile bisericeşti, menite să asigure buna cârmuire a credincioşilor pe calea ascultării şi a mântuirii. Astfel, a luat fiinţă ierarhia sacramentală care are la bază harul Sfântului Duh, moştenit direct de la Hristos prin succesiune apostolică. Prin această succesiune harică, misiunea propovăduirii cuvântului şi puterea legislativă în Biserică au fost încredinţate episcopilor care le-au adus neschimbate, prin punerea mâinilor, până în zilele noastre.
Autoritatea ierarhiei clericale în Sfânta Biserică este incontestabilă. Episcopii sunt, după cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, reprezentanţii vădiţi ai lui Hristos în mijlocul comunităţii. Pornind de la îndemnul Mântuitorului, care a spus: „Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer“ (Matei 18, 18), Apostolii, episcopii şi Părinţii Bisericii au întocmit de-a lungul timpului o adevărată legislaţie spirituală bisericească la temelia căreia au stat întotdeauna Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie. Dintru aceasta, urmând totdeauna unei tendinţe convergente în mişcare, s-au constituit mai târziu canoanele şi „cele nouă porunci bisericeşti“. În felul acesta, putem afirma că normele bisericeşti sunt legi cu caracter consensual, stabilite atât în sfintele Sinoade Ecumenice ale Bisericii, cât şi în cadrul celor cu caracter particular sau local. Sudate pe temeiul învăţăturii Mântuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, aceste „barometre“ eclesiale statornicesc conducerea şi organizarea Bisericii şi stabilesc drepturile şi îndatoririle membrilor ei, clerici şi laici deopotrivă.
Rolul poruncilor bisericeşti în viaţa credincioşilor
Poruncile bisericeşti sunt alcătuite pe temeiul Sfintei Scripturi şi al Sfintei Tradiţii. Ele sunt menţionate pentru prima dată în formă completă în Mărturisirea de credinţă ce-i aparţine mitropolitului Petru Movilă, aprobată de Biserică prin Sinodul de la Iaşi, din anul 1642. Sunt în număr de nouă, formulate sub formă de îndemn şi detaliază probleme de ordin general din viaţa clerului şi a credincioşilor. Vom analiza câteva dintre ele.
„Să luăm parte la serviciul divin din duminici şi sărbători, ascultând cu evlavie Sfânta Evanghelie“ - deoarece numai în Biserică Îl putem „vizita“ pe Dumnezeu la El acasă. Tot aici, alături de sfinţi şi de îngeri, noi înălţăm rugăciunile noastre către Părintele ceresc, după cum spune şi Sfântul Ioan Gură de Aur: „Biserica nu este frizerie, nici altă drogherie sau vreo altă prăvălie de târg, ci loc al îngerilor, al arhanghelilor, palatul lui Dumnezeu, cerul însuşi. Şi aici nimic nu trebuie a găsi decât cele duhovniceşti“. În timpul Sfintei Liturghii trebuie să lăsăm la o parte „toată grija cea lumească“ pentru ca să-L primim pe „Împăratul tuturor înconjurat de cetele cele îngereşti“ (Omilia a XXXVI-a la I Cor., p. 513).
„Să ţinem toate posturile de peste an“ - toate aceste posturi trebuie ţinute nu numai trupeşte, ci şi sufleteşte, prin înfrânarea de la faptele cele rele şi prin sporirea în cele bune. Despre cei care postesc numai trupeşte şi nu se pot înfrâna de la rău, Sfântul Ioan Hrisostom spune: „Nu-i nici o vinovăţie să mănânci, Domnul să fie lăudat! Ceea ce strică este pofta, îmbuibarea peste ceea ce trebuie, umflarea stomacului până să plesnească. Şi tot aşa şi cu vinul. A-l folosi cu măsură, cu cumpătare nu e nici o greşeală. Greşeala este de a te deda beţiei şi de a lăsa slobodă necumpătarea să-ţi tulbure folosinţa minţii. Dacă ni se cere să postim este pentru ca dezlipindu-ne de lucrurile acestei lumi, să ne încredinţăm celor ale sufletului, în toată vremea care ne stă la îndemână pentru această pregătire cât mai bine. Postiţi? Arătaţi-mi-o prin fapte. Cum? Vezi un sărac, ai milă de el, un vrăjmaş, împacă-te cu el. Să postim dar şi trupeşte şi sufleteşte, nu numai cu gura, ci şi cu inima şi cu ochii, şi cu urechile, şi cu picioarele, şi cu mâinile“ (Omilia a VIII-a la I Tim.).
„Să cinstim reprezentanţii clerului“ - întrucât aceştia (episcopii, preoţii, diaconii) îi nasc pe credincioşi prin Taina Sfântului Botez şi prin învăţătura Evangheliei. Lor li se datorează acelaşi respect ca şi părinţilor trupeşti, fiind părinţi spirituali. Sfânta Scriptură susţine în foarte multe locuri această poruncă a Bisericii care este strâns legată de mântuirea noastră: „Cel ce vă va asculta pe voi - zice Domnul Hristos - pe Mine mă ascultă şi pe Cel care M-a trimis pe Mine“ (Luca 10, 16); „Preoţii care îşi ţin bine dregătoria să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura“ (I Timotei 5, 15). Iar Sfântul Ioan Gură de Aur completează: „Cine este acesta (mai marele, dascălul, preotul)? Este răspunzătorul de atâtea primejdii care vin asupra ta; şi tu nu voieşti nici măcar să-l asculţi, deşi este interesul tău! Nu vădeşti nici o sfială, nici o cinste, nici o frică. Cel ce cinsteşte pe preot şi pe Dumnezeu va cinsti, iar cel ce se învaţă a dispreţui pe preot cu timpul va dispreţui şi pe Dumnezeu. Nu ştii ce este preotul? Nu ştii că este îngerul lui Dumnezeu? Dacă îl dispreţuieşti, nu pe dânsul îl dispreţuieşti, ci pe Dumnezeu care l-a hirotonit pe el prin episcop“ (Omilia a II-a la II Timotei).
„Să ne mărturisim păcatele la duhovnic şi să ne împărtăşim în cele patru mari posturi de peste an“ - Taina Spovedaniei se poate asemăna cu Botezul, prin spălarea păcatelor mărturisite. De aceea este numită de către Sfinţii Părinţi „al doilea Botez“. Biserica a rânduit ca tot creştinul să-şi mărturisească păcatele, cel puţin de patru ori pe an, în cele patru mari posturi. Evident că Taina Sfintei Spovedanii poate fi administrată credinciosului ori de câte ori acesta simte nevoia. În legătură cu Sfânta Împărtăşanie, putem spune că se primeşte numai dacă cel care s-a spovedit a primit dezlegare, dovedindu-se vrednic de aceasta.
„Să ne rugăm pentru cârmuitorii noştri bisericeşti şi de stat“ - această poruncă îşi găseşte sprijin în recomandările Mântuitorului, Care spune: „Daţi Cezarului ce este al Cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu“ (Matei 22, 21). Acelaşi îndemn îl putem găsi şi la Sfântul Apostol Pavel, care vorbeşte în nenumărate rânduri despre respectul ce-l datorăm autorităţilor: „Vă mai rugăm, fraţilor, să cinstiţi pe cei ce se ostenesc între voi, care sunt mai-marii voştri în Domnul şi vă povăţuiesc“ (I. Tes. 5, 12).
„Să ţinem posturile pe care le-ar rândui episcopul sau mitropolitul locului, în vreme de primejdii, de boală sau de necazuri“ - întâistătătorul unei biserici are autoritatea de a rândui anumite zile de post în vremuri de grele încercări ca: războaie, boli, secetă, foamete etc. Cărţile de slujbă cuprind de asemenea numeroase ectenii şi rugăciuni pe care preotul le rosteşte în timpul Sfintei Liturghii pentru ca „Dumnezeu să ne ocrotească pe noi de mânia sa cea dreaptă şi de toată urgia cea pornită cu dreptate asupra noastră şi să ne mântuiască pe noi“. În Sfânta Scriptură avem numeroase exemple în acest sens. Astfel, în cartea Faptelor Sfinţilor Apostoli, pe când Sfântul Apostol Petru era închis în temniţă din ordinul lui Irod Agripa I, Sfântul Iacob, episcopul Ierusalimului, a rânduit rugăciuni neîncetate către Dumnezeu, şi îngerul Său l-a eliberat în mod minunat. De asemenea, Sfântul Vasile cel Mare a rânduit post şi rugăciune în perioada unei grele secete care lovise Cezareea, rânduielile sale găsindu-se menţionate într-una din cuvântările sale (Omilie la vreme de foamete şi secetă).
Importanţa canoanelor în viaţa noastră
Deoarece canoanele se supun vieţii Bisericii, fiind parte constitutivă a acestora, rolul lor nu este unul punitiv (de pedeapsă), ci de vindecare, urmărind transfigurarea încălcării poruncilor în pocăinţă. Despre rolul canoanelor în viaţa noastră, profesorul grec Christos Yanaras spune: „Marea mângâiere, marea nădejde pe care ne-o dau canoanele este faptul că ele confirmă adevărul şi plinătatea vieţii ca victorie personală şi ca triumf al libertăţii. În limitele luptei noastre pentru a duce la bun sfârşit această încercare, noi vom fi întotdeauna judecaţi de canoane“ (Christos Yanaras, Libertatea moralei, traducere de Mihai Cantuniari, Ed. Anastasia, Bucureşti, 2004, p. 204).