Necesitatea întoarcerii la studierea temeliilor catehetice
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului a organizat la Baia Mare, în perioada 6-9 septembrie 2008, Consfătuirea Naţională a Inspectorilor de Religie. Lucrările au fost inaugurate cu săvârşirea Te Deumului, la Catedrala ortodoxă „Sfânta Treime din Baia Mare, de către Preasfinţitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-Vicar al Episcopiei Maramureşului şi Satmarului, în prezenţa reprezentanţilor cultelor, a oficialităţilor locale şi a reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar al Judeţului Maramureş.
În deschiderea lucrărilor, inspectorul general de Religie în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, conf. Vasile Timiş, a subliniat impactul orei de Religie, valenţele de formare şi cognitiv-comportamentale ale acesteia asupra tinerilor în contextul actual, multicultural şi multireligios european. În cadrul întâlnirii, PS Iustin Sigheteanul a subliniat rolul foarte mare pe care îl au inspectorii de Religie, care „răspund de buna desfăşurare a orei de Religie, de încadrarea specifică, de formarea profesorilor, care nu trebuie să fie caracterizaţi de exigenţe prea mari, nepotrivite cu predarea Religiei, de exagerări care pot duce la adversităţi. E de datoria noastră să ne facem doriţi, nu impuşi, pentru că, dacă nu discriminăm, cucerim“, a spus PS Iustin. De asemenea, prezent la întâlnire, părintele Vasile Pop a arătat că e necesară o schimbare de paradigmă în predarea Religiei, o întoarcere la studierea temeliilor catehetice, aşa cum propune şi proiectul Patriarhiei Române, „Hristos împărtăşit copiilor“, ce urmează a se derula în fiecare parohie. La întâlnirea de la Baia Mare, Gelu Todoruţ, directorul de la CCD Maramureş, a subliniat rolul Casei Corpului Didactic (CCD) în formarea continuă a cadrelor didactice care asigură predarea educaţiei religioase în şcoli. La finalul lucrărilor consfătuirii, Cătălin Pâslaru, reprezentant al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP), a prezentat informaţii legate de bacalaureat, teze cu subiect unic, programe şcolare. A reluat, de asemenea, problematica revizuirii programei şcolare, care a avut, la bază, ca principii de lucru: decongestionarea, ecumenismul temelor, centrarea pe elev, continuitatea şi progresia de la o clasă la alta, urmărindu-se totodată şi compatibilizarea curriculumului naţional cu cel european. (prof. Robert RoŞioru)