Numerele fixe şi mobile care îşi pot schimba reţeaua
▲ De 7 zile, românii au posibilitatea să-şi schimbe operatorul de telefonie mobilă, dar să-şi păstreze numărul actual ▲ Persoanele care doresc să se mute la un alt operator de telefonie mobilă, dar să îşi păstreze numărul, trebuie, în primul rând, să anunţe în scris compania la care renunţă ▲ Reţeaua în care se mută utilizatorul va suporta toate cheltuielile cu portarea, iar termenul de finalizare a procesului de portare trebuie să fie de maximum 10 zile ▲ Un mesaj vocal îi va anunţa pe apelanţi că numărul format a fost mutat în altă reţea ▲ Se poate porta orice număr de telefon, dar numai într-o reţea de acelaşi tip: numărul mobil spre o altă reţea de telefonie mobilă, numărul fix către o altă reţea de telefonie fixă ▲
Autoritatea Naţională de Comunicaţii (ANC) crede că posibilitatea de schimbare a reţelelor, cu păstrarea numărului de telefon, va duce la reducerea tarifelor. Cu toate acestea, înainte de a beneficia de portabilitatea numerelor, adică schimbarea operatorului cu posibilitatea de păstrare a numărului de telefon, consumatorul trebuie să ştie că îşi pierde toate facilităţile de care a beneficiat la vechiul operator, respectiv minute gratuite în reţea, numere favorite, mesaje scrise etc. Potrivit site-ului ANC dedicate portabilităţii, www.portabilitate.ro, se pot porta următoarele categorii de numere: numerele de telefonie fixă - orice abonat de telefonie fixă poate să îşi păstreze numărul de telefon atunci când doreşte să renunţe la abonamentul de la un furnizor şi să se aboneze la alt furnizor de servicii de telefonie fixă. Numerele de telefonie fixă se pot porta doar în interiorul aceluiaşi judeţ sau în interiorul municipiului Bucureşti; numerele de telefonie mobilă - orice abonat la un serviciu de telefonie mobilă are posibilitatea păstrării numărului atunci când se va transfera de la un operator la altul, indiferent de tehnologia utilizată de acesta pentru furnizarea serviciilor (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid) sau de tipul de servicii furnizate (voce, fax, transmisiuni de date); alte tipuri de numere - în această categorie sunt cuprinse numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit (de tip 0800), serviciilor bazate pe numere de acces universal (de tip 0801) şi pe numerele personale universale (de tip 0802) şi serviciilor cu tarif special (de tip 0900, 003 si 0906); utilizatorii acestor servicii vor putea păstra numărul de telefon atunci când solicită transferul de la un furnizor la altul, cu condiţia păstrării destinaţiei iniţiale a numărului. Schimbarea operatorului se face doar la cerere Portarea numărului se va face doar la cererea consumatorului. Astfel, se poate porta orice număr de telefon, dar numai într-o reţea de acelaşi tip: numărul mobil spre o altă reţea de telefonie mobilă, numărul fix către o altă reţea de telefonie fixă. Portarea numerelor de telefonie fixă către reţele de telefonie mobilă şi invers nu este posibilă. Înainte de a se încheia procesul portabilităţii, abonatul trebui să îşi achite toate îndatoririle contractuale cu vechiul operator: datorii, penalităţi introduse în contract în cazul rezilierii înţelegerii înainte de termen. Cine plăteşte portarea? Unii operatori de telefonie mobilă, în lupta de atragere a clienţilor, au demarat imediat după intrarea în vigoare a respectivei legi campanii de informare referitoare la neplata nici unei taxe în cazul în care un abonat va dori să beneficieze de acest serviciu de portabilitate. Potrivit legii, operatorul la care se renunţă nu va factura costuri ocazionate de portarea numărului, acestea fiind suportate integral de viitor operator ales de consumator. Legea prevede însă şi posibilitatea ca operatorul către care pleacă abonatul să transfere o parte din costurile determinate de portarea numărului către consumator, cu respectarea condiţiei ca aceste tarife să fie accesibile. Din cauza concurenţei de pe piaţă este foarte puţin probabil ca marile companii de telefonie să transfere aceste costuri pe umerii abonatului, cu toate acestea, consumatorul trebuie să se informeze atent cu privire la acest aspect. În 10 zile se face transferul Termenul de finalizare a procesului de portare nu poate depăşi, în condiţii normale, 10 zile lucrătoare. Portarea numărului nu se va face înainte de a 8-a zi lucrătoare de la data depunerii cererii de portare, urmând ca ziua exactă să fie stabilită cu operatorul ales de consummator, informează site-ul specializat portabilitate.ro. În ziua în care se va efectua portarea efectivă, serviciul de telefonie nu va fi disponibil pentru maximum 4 ore pentru serviciile de telefonie mobilă şi de maximum 5 ore pentru serviciile de telefonie fixă. ▲ 25,5 milioane de SIM-uri vândute în România Numărul cartelelor SIM vândute în România până la mijlocul anului 2008 a ajuns la 25,5 milioane, în creştere cu un milion faţă de primul trimestru al anului, potrivit Raportului Telecomunicaţiile româneşti la finele trimestrului II 2008, publicat de NewsIn. Potrivit documentului, Cosmote România a continuat să-şi mărească baza de utilizatori, 0,4 milioane în trimestrul II 2008, ajungând la 4,643 milioane de SIM-uri, în cea mai mare parte cartele preplătite. Se remarcă şi creşterea de 0,335 milioane realizată de Vodafone. Pentru Telemobil s-au estimat 0,5 milioane de utilizatori. Astfel, cota de piaţă a operatorului Cosmote a crescut la aproximativ 18%, ca SIM-uri vândute, iar noul intrat RCS&RDS a ajuns la 4%. În raport se arată că cea mai mare parte a utilizatorilor Cosmote, 83%, utilizează cartele preplătite, care aduc venituri mici, astfel că venitul mediu lunar a scăzut la 4,9 euro/SIM sau jumătate din media industriei, şi sunt volatile, iar RCS&RDS oferă serviciul în bună parte gratis. În semestrul I 2008 s-au vândut circa 2,6 milioane de SIM-uri, campionii fiind Cosmote România, cu 1,026 milioane de noi utilizatori, şi RCS&RDS, cu circa 0,9 milioane.