O nouă platformă informatică pentru sistemul de sănătate

Data: 23 Iulie 2024

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va avea, în aproximativ doi ani, un nou sistem informatic, cu o capacitate „net superioară” actualei platforme, a anunţat dr. Valeria Herdea, preşedinta CNAS. Noua platformă va permite fiecărui cetăţean să-şi acceseze propriul dosar electronic de sănătate sau să-și ia rețeta de oriunde din Europa. Șefa CNAS s-a referit și la lipsa de medici din localitățile mici, cerând mai multă implicare de la primarii acestora.

Preşedinta CNAS a precizat că a fost semnat contractul de finanţare în valoare de peste 100 de milioane de euro pentru proiectul „Redimensionare, standardizare şi optimizare a Platformei informatice din asigurările de sănătate - PIAS“, care va permite CNAS să aibă practic un nou sistem informatic.

„Noua platformă informatică va cuprinde absolut tot ce este la acest moment, precum şi foarte multe noutăţi. Încercăm să facem în aşa fel încât un cetăţean român să-şi poată lua reţeta de oriunde din Europa, nu doar din România, să nu mai existe pe formă de hârtie. În al doilea rând, se vor face demersuri în această nouă platformă încât fiecare cetăţean să-şi poată accesa propriul dosar electronic, dar şi de securizare a acestor date. (…) Încercăm nu doar să o redimensionăm, dar să o facem inter­operabilă, aşa încât toţi furnizorii de servicii medicale să poată vedea dosarul unui pacient,  încât să-l poată ajuta, să poată interveni şi să simplifice viaţa şi traseul pacientului. (...) Sunt foarte multe lucruri care vor facilita accesul pacientului la servicii medicale, inclusiv sistemul de programare sau de accesare a diverselor specialităţi”, a explicat dr. Valeria Herdea, cu prilejul prezentării bilanțului activităţii la şase luni de la preluarea mandatului.

Preşedinta CNAS a vorbit și despre lipsa de personal medical din localitățile mici, una din cauze fiind slaba implicare a autorităţilor locale, care, în opinia sa, nu oferă condiţiile necesare.

„Când vorbim de localităţi neacoperite de medici, vorbim de localităţi în care, poate, administraţia locală nu se implică sau se implică până la un punct, pentru că trebuie să oferi şi nişte condiţii. Vorbim de telemedicină, vorbim de dotare, vorbim de aparatură pe care Casa de Asigurări după cinci ani nu o mai ia în seamă, deci trebuie reînnoită”, a explicat Herdea.

Medicul a dat ca exemplu mai multe localităţi din judeţul Suceava, aflate la graniţa cu Ucraina. „Sunt patru localităţi la graniţa cu Ucraina, în Suceava. Dacă doreşti medic, avocat, preot, notar, ai nevoie să faci un efort de înţelegere că aceşti oameni, care sunt totuşi oameni educaţi, vin acolo şi rămân acolo dacă tu îi susţii. Nu poţi să trimiţi pe cineva dacă nu îi oferi nişte condiţii minime”, a spus șefa CNAS, menționând că pentru atragerea personalului medical în zonele rurale greu accesibile se acordă sporuri care pot ajunge la 200%. (C. Z.)