O treime dintre români vor să fie antreprenori

Data: 04 August 2015

În România, intenția de antreprenoriat este de 31%, de trei ori mai mult decât media în UE, arată un studiu realizat de Global Entrepreneurship Monitor. Tinerii sunt cei mai doritori în privința înființării unei afaceri proprii, aceasta fiind şi o strategie de dezvoltare necesară pentru integrarea lor pe piaţa forţei de muncă, mai precizează autorii cercetării. Unul dintre programele active care susțin tinerii antreprenori este România Start-up.

România este pe primul loc din Uniunea Europeană din punctul de vedere al intenției de a demara o afacere, potrivit raportului global al antreprenoriatului realizat de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Intenția de antreprenoriat în țara noastră este de 31%, de trei ori mai mult decât media în UE, cercetarea subliniind că în țările sărace intenția de antreprenoriat este mai mare decât în cele puternic dezvoltate. La nivel global, grupa de vârstă 25-35 de ani este cea mai dinamică din perspectiva înființării de afaceri proprii, tinerii doritori să-și lanseze propria afacere fiind de 1,6 ori mai mulți decât persoanele care au peste 34 de ani. Totuşi, afacerile create de tineret generează un număr mai redus de locuri de muncă și supra­viețuiesc mai puțin, avertizează autorii studiului. „Lipsa oportu­nităților de angajare, în special în rândul tineretului, constituie o problemă majoră în întreaga lume, o problemă exacerbată ca urmare a crizei financiare și a încetinirii activității economice. Încurajarea tinerilor să lanseze afaceri rentabile este văzută ca o strategie de dezvoltare necesară pentru integrarea lor pe piața forței de muncă”, afirmă Mike Herrington, directorul executiv al Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Pe de altă parte, datele strânse pentru realizarea raportului arată că principala motivație pentru deschiderea unei afaceri este totuși o oportunitate identificată mai degrabă decât o necesitate. Principala metodă de finanțare, în general, pentru țările analizate, este constituită din economiile proprii, urmate de economiile din familie, iar finanțarea bancară sau de la alte instituții financiare este abia pe locul 3. Thomas Schøtt, principalul autor al raportului, citat de portalul euractiv.ro, transmite că este absolut necesar găsirea mijloacelor prin care afacerile create de tineri să devină durabile, a identificării și sprijinirii celor cu un potențial important și creatoare de locuri de muncă.
În ultimii ani, instituțiile europene au promovat foarte multe programe de susținere a antreprenoriatului, în special în rândul tinerilor, întrucât marea problemă cu care se confruntă țările Uniunii Europene este cea a ­şomajului foarte ridicat în rândul tinerilor europeni. Unul dintre programele active care susțin tinerii antreprenori este România Start-up, cele mai bune proiecte de afaceri primind finanțări de până la 25 de mii de lei.
În acelaşi timp, până în anul 2017, prin Planul de Investiții al Comisiei Europene (Planul Juncker) vor fi infuzate 315 miliarde de euro în economiile țărilor membre. În ceea ce priveşte propunerile de investiții, tineri chestionați care în prezent efectuează stagii de pregătire la instituțiile europene au susținut că ar investi în diverse idei de antreprenoriat și educație, destinate tot tinerilor, în energie verde, proiecte culturale și crearea unei societăți incluzive. (Oana Nistor)