Obiceiuri alimentare mai sănătoase în ultimul an
Gătitul a fost hobby şi motiv de socializare în perioada restricțiilor, iar românii au încercat noi reţete şi a crescut consumul de alimente sănătoase, potrivit unui studiu care analizează impactul pandemiei asupra obiceiurilor privind alimentația. Tinerii cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 ani şi-au schimbat cel mai mult comportamentul alimentar.
În perioada pandemică, românii au fost atenţi la preţul alimentelor cumpărate (85%), orientându-se către alimente neperisabile sau cu un termen de expirare mai generos (84%), și au gătit mai mult. „Au încercat noi reţete (88%) şi tipuri de mâncare (86%), au pregătit deserturi de casă (82%), iar pentru 84% dintre ei, mâncarea a devenit o componentă importantă în viaţa lor socială. Totodată, a crescut consumul de alimente sănătoase: 38% dintre respondenţi au consumat mai multe fructe şi legume proaspete, iar 29% au băut mai mult ceai comparativ cu alţi ani”, arată studiul „Impactul pandemiei de COVID-19 asupra consumului de alimente”, preluat de Agerpres.
Conform cercetării, aproape 90% dintre respondenți au evitat produsele cu aditivi, 86% au folosit ingrediente naturale sau organice în prepararea mâncării, iar 82% au evitat băuturile carbogazoase.
„Perioada pandemică a accentuat nevoia românilor din mediul urban de a avea un stil de viaţă mai sănătos pentru a contrabalansa sedentarismul şi a crescut gradul de apreciere a meselor în familie. Legumele şi fructele au fost la mare căutare în dieta românilor în această perioadă, în detrimentul produselor cu aditivi şi conservanţi artificiali.
Totodată, contextul pandemic a creat mediul perfect ca oamenii să gătească mai mult în casă, acordând o mai mare atenţie produselor folosite în prepararea mâncării, ingredientelor naturale sau chiar organice”, a explicat Andreea Zanfir, reprezentant al agenției Starcom România, care a realizat studiul.
Pandemia i-a determinat pe români să cumpere mai mult ca în alţi ani alimente ambalate, din motive de igienă (93%), dar aceştia au continuat să cumpere şi alimente neambalate, în principal din motive de protejare a mediului (82%).
Magazinele fizice rămân principalele mijloace ale românilor din mediul urban de a-şi face cumpărăturile săptămânale. Ocazional, de cel mult 2-3 ori pe lună, aceştia apelează şi la cumpărăturile online de alimente.
Pentru 7 din 10 respondenți, fructele şi legumele proaspete au devenit indispensabile în perioada pandemică. Similar, cafeaua (62%), produsele lactate (58%) şi carnea de pasăre (55%) reprezintă acum elemente de bază în dieta românilor.
Studiul a fost realizat prin interviuri online, pe un eşantion de 806 persoane, cu vârsta peste 18 ani, din mediul urban, în perioada 28 aprilie - 10 mai 2021. (C. Z.)