ONG-urile solicită modificarea procedurilor de acordare a statutului de utilitate publică
Două sute de organizaţii neguvernamentale solicită Guvernului şi Parlamentului schimbarea procedurilor de acordare a utilităţii publice, pe motiv că tot mai multe organizaţii, în special cele politice, primesc necuvenit statutul de utilitate publică, se arată într-un comunicat al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC). Criticile aduse sistemului actual se referă în principal la procedura greoaie şi birocratică, lipsa facilităţilor fiscale acordate ONG-urilor recunoscute ca fiind de utilitate publică şi mai ales favoritismul politic în procedura de acordare a acestui statut. În acest context, FDSC promovează un proiect de reglementare a statutului de utilitate publică, realizat cu sprijinul unor experţi internaţionali, după o serie de consultări la nivel regional şi local cu organizaţiile neguvernamentale. Proiectul de lege aduce schimbări fundamentale procedurii de acordare a statutului de utilitate publică în România şi reglementează în principal activităţile eligibile pentru a putea obţine statutul de utilitate publică, imparţialitatea Comisiei pentru acordarea statutului de utilitate publică şi separarea de influenţa politicului, simplificarea şi transparenţa procesului de acordare a statutului de utilitate publică şi obligativitatea transparenţei activităţilor organizaţiilor de utilitate publică. Recunoscut de mai multe ţări, statutul de utilitate publică se acordă ONG-urilor de a căror activitate se consideră că beneficiază publicul larg. Prin utilitate publică, în sensul Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, se înţelege orice activitate ce vizează atingerea unor scopuri benefice în domenii de interes public general şi/ sau al unei colectivităţi. Orice asociaţie, fundaţie sau federaţie poate fi recunoscută de Guvern ca fiind de utilitate publică, dacă demonstrează că îndeplineşte anumite condiţii de eligibilitate referitoare în principal la activitatea acesteia. Deşi procedura prevăzută în OG 26/2000 a suferit ajustări în 2003 şi 2005, carenţe majore de fond determină ca acest statut să nu reprezinte un deosebit interes pentru majoritatea organizaţiilor neguvernamentale din România, fapt demonstrat de numărul extrem de redus (doar 82) al organizaţiilor recunoscute în cei şapte ani de implementare, se precizează în comunicatul FDSC.