Pe scurt
Probleme cu înmatricularea maşinilor în leasing
Cei care vor să îşi cumpere o maşină în leasing se confruntă cu nervi şi multe zile de aşteptare. De vină, spun reprezentanţii firmelor, sunt administraţiile financiare care întârzie cu calculul taxei de poluare şi, astfel, maşinile nu pot fi înmatriculate la timp. Sunt clienţi care au aşteptat săptămâni întregi pentru a circula cu autoturismul cumpărat în rate. Potrivit legii, persoanele fizice şi juridice pot afla cât trebuie să plătească pentru taxa de poluare după două zile de la depunerea documentaţiei la ghişelele administraţiilor financiare. Situaţia este diferită pentru societăţile de leasing, care au de aşteptat cinci zile lucrătoare. În realitate, lucrurile nu stau deloc aşa. „Sunt în jur de 11-12 zile de la momentul depunerii documentaţiei în vederea calculului“, a explicat vicepreşedintele Asociaţiei Leasing Bancar, Marian Niculescu. Asta, în cazul cel mai bun, spun operatorii de leasing. Sunt clienţi care, disperaţi de situaţia creată, cer împuterniri firmelor, pentru a se duce singuri să depună documentaţia la fisc. Astfel de cazuri, spun oficialii societăţilor de leasing, îi sperie pe cumpărători, care ar putea apela la alte surse de finanţare. Şomerii cu studii superioare, sub 4% din total Persoanele cu studii superioare reprezintă 3,72% din numărul total al şomerilor înregistraţi în evidenţele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), în timp ce 80,14% dintre şomeri au un nivel de pregătire primar sau gimnazial, au declarat reprezentanţii ANOFM. Printre şomerii cu studii superioare figurează inclusiv ingineri, deşi, în prezent, pe piaţa muncii, există un deficit de forţă de muncă pentru această calificare. La sfârşitul lunii iulie 2008, numărul şomerilor înregistraţi era de 340.462 de persoane, mai mic decât numărul angajatorilor din România, iar numărul şomerilor indemnizaţi era de 91.545 de persoane, a precizat preşedintele ANOFM, Ionel Muscalu. Rata şomajului era de 3,8%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale faţă de decembrie 2004, când numărul şomerilor era de 557.892 de persoane. În primul semestru din 2008 au fost înscrise în cursuri de formare profesională 22.868 de persoane. Conducerea Oltchim, reclamată la Bruxelles Cel mai important acţionar minoritar al Oltchim, Petro Carbo Chem, a informat, printr-o scrisoare oficială, Comisia Europeană cu privire la un posibil conflict de interese. Documentul contestă faptul că echipa de management a societăţii Oltchim, la care acţionar majoritar este Statul român, se regăseşte şi în noua firmă înfiinţată în iulie, Oltchim MBO. Potrivit conducerii Petro Carbo Chem, ambele companii sunt interesate să cumpere Petrochemical Argeş, care aparţine momentan companiei Petrom, ceea ce duce la un conflict de interese. Directorul Oltchim, Constantin Roibu, spune că Oltchim MBO nu este altceva decât un vehicul de investiţii ce ar putea finanţa anumite proiecte ale firmei de stat. Petro Carbo Chem acuză conducerea Oltchim şi anunţă Bruxellesul de un posibil conflict de interese. Managementul Oltchim, la care acţionar majoritar este Statul român prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, a înfiinţat în iulie firma Oltchim MBO. Potrivit PCC, unul dintre obiectivele companiei este acela de a cumpăra Petrochemical Argeş.