Pe scurt
Rusia ar putea dubla preţul gazelor pentru Ucraina
Preţul gazelor livrate de Rusia către Ucraina ar putea creşte de aproape două ori în 2009, întrucât partea rusă vrea să acopere majorarea tarifelor plătite producătorilor din Asia, a declarat, vineri, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, citat de agenţia Interfax. Preşedintele rus, Dmitri Medvedev, şi omologul său ucrainean, Viktor Iuşcenko, au discutat această problemă la un forum economic organizat la St. Petersburg, a spus Lavrov. Ucraina este dependentă în mare parte de gazele din Rusia, fiind şi rută de tranzit pentru majoritatea exporturilor ruseşti către Europa. „La 1 ianuarie 2009, statele din Asia Centrală vor vinde gaze la preţuri europene, iar aceste gaze tranzitează Rusia“, a spus Lavrov, precizând că Medvedev i-a reamintit preşedintelui ucrainean că preţul exporturilor destinate Ucrainei va creşte semnificativ. În 2008, grupul rus Gazprom a majorat preţul gazelor livrate Ucrainei de la 130 de dolari la 179,5 dolari pentru o mie de metri cubi, contribuind la accelerarea inflaţiei şi la un nou val de instabilitate politică în această ţară. În Europa, Gazprom livrează gaze la un preţ de circa 400 de dolari pentru o mie de metri cubi. Rusia a anunţat că va aduce, treptat, preţurile gazelor furnizate Ucrainei şi altor state foste sovietice la nivelul celor practicate în Europa, până în 2011. Pentru a acoperi cererea crescută de gaze de pe piaţa internă, din fosta Uniune Sovietică şi Europa, Gazprom cumpără gaze din Uzbekistan, Turkmenistan şi Kazahstan, întrucât producţia din Siberia stagnează. În 2007, Gazprom a convenit majorarea preţului plătit pentru gazele turkmene de la 100 de dolari la 130 de dolari pentru o mie de metri cubi, în prima parte a anului 2008, şi la 150 de dolari în a doua jumătate. Infrastructura CFR are nevoie de 8,4 miliarde de lei Infrastructura feroviară, aflată într-un stadiu avansat de degradare, necesită, în perioada 2009-2020, investiţii anuale de 700 de milioane de lei, per total 8,4 miliarde de lei, fonduri care ar putea fi alocate de la bugetul de stat, potrivit Ministerului Transporturilor. În prezent, aproape 40% din reţeaua de cale ferată şi peste 60% din numărul total de poduri şi podeţe au depăşit termenul limită la care ar fi trebuit reparate, situaţie care sporeşte riscul producerii de accidente. Pentru lucrările de reparaţii, Ministerul Transporturilor va solicita Ministerului Economiei şi Finanţelor ca pe o perioada de minim 12 ani, începând de anul viitor, să aloce de la bugetul de stat fonduri anuale de 700 de milioane de lei, se arată într-un document al instituţiei. Conform sursei citate, suma respectivă ar putea asigura repararea, în fiecare an, a 300 de kilometri de cale ferată, 2.000 de metri liniari de poduri şi podeţe, 1.000 de metri liniari de tuneluri, 15 kilometri de terasamente şi 25 de instalaţii de sisteme de semnalizare şi instalaţii fixe de tracţiune electrică. Cele mai recente date ale companiei feroviare arată că la peste 5.000 de kilometri (38% din total) de reţea feroviară, termenul limită la care trebuiau făcute reparaţii capitale a fost depăşit.