POEZIE: Alexandru Cazacu
Alexandru Cazacu a debutat literar în ziarul „Tineretul Liber” cu o poezie (prezentare Tudor Opriş). Colaborează cu versuri la majoritatea revistelor literare: „România literară”, „Scrisul Românesc”, „Acolada”, „Antares”, „Argeş”, „Ateneu”, „Bucovina Literară”, „Bucureştiul literar şi artistic”, „Cafeneaua literară”, „Caligraf”, „Convorbiri literare”, „Discobolul”, „Ex-Ponto”, „Familia”, „Leviathan”, „Libris”, „LitArt”, „Luceafărul”, „Luceafărul de dimineaţă”, „Lumina literară şi artistică”, „Luminǎ Lină”, „Poesis”, „Poezia”, „Pro Saeculum”, „Ramuri”, „Spaţii Culturale”, „Sud”, „Tribuna”, „Urmuz”, „Vatra”, „Vatra Veche”, „Viaţa Românească“. Volume publicate : „Paralele îmbrățișate” (1995), „Tâlhari sau profeți” (2001), „Duminica în Est” (2017), „Mesaje pentru Iulia” (2019).
Încercare
Oboseala şi îngrijorările
prin orașul împodobit cu flori de liliac
ca și cum îngerii ar fi puși să jure
că sunt de partea noastră
când frumusețea devine
o mare încercare
un nou Avignon
convinși că seara aceasta
ar putea dura câteva sute de ani
iar prin mica fereastră intră
bucăți de cer
Partea oraculară a cuvintelor
se împrăștie-n mici limpezimi
și-n lumina lor vătămată
vom avea puterea să privim
non-locurile acestui tărâm
peste care zidim Betanii
Dimineață de vânătoare
Scamatorii
care fac să apară mereu animale și lucruri
prin deșertul roșu
care se întinde în inimi
când tăcerea aliniază planetele
iar panoplia cu trofee devine tăioasǎ
lățindu-se în oglinzi și perete
odată cu floarea păpădiilor
printre scândurile podelei lăcuite cu raze
Ţin într-o mână arma și-n cealaltă vânatul
precum adevărul și consecințele lui
precum diferența dintre tangibil și intangibil
în orele ce se îndreaptă
odatǎ cu hăitaşii din trecut în trecut
cum obiectele fără stăpân spre
o frumusețe aparte
când pe crucea cerului norii urcă
asemeni corabiei lui Noe
peste muntele Ararat
Duminica
Să priveşti în valurile oglinzii
chipul părelnic al orei ce vine
sub zgomotul ploii monotone
ce cade necăjită între filele
cărţilor de geografie
şi de joc pierdut fără tăgadă
prin duminica străpunsă
de luminile autobuzului ca de nişte suliţe
acolo la capătul cursei
când se vizează foaia de parcurs şi anduranţa
de la previzibil la imprevizibil
şi din vehicule ce-şi trag sufletul lor
spre cel al călătorilor
coboară lent în lume
imense cantităţi de necunoscut
şi un mod particular de a înţelege teama
de a căuta în jur un ajutor
aflat mereu la îndemână
Îmbrăţişare
Liniştea îşi schimbǎ pe străzi cămăşile
şi ramele fotografiiilor
iau în stăpânire odaia
Mortarul toamnei se depune pe ziduri
şi în podul casei umblă îngeri
cu feştile aprinse
Călători nevăzuţi aleargǎ spre peroane
Locomotive uzate se urnesc pe vechile şine
Pierdem numărătoarea zilelor
în care am fost amăgiţi şi ne-am amăgit
Ore neterminate încremenesc lângă noi
O garǎ străinǎ e azi continentul
unde cineva îmbrățișază lumea
cu mâini de ascet
Ecartament și haltă
Gestiunea timpului prin spații de periferie
unde crezi în cel drept
dar adesea nu îl urmezi
cu mereu schimbătoarea perspectivă
din schimbătorul punct de observație
Distanțe vechi și noi suferințe
clivajul dintre bine și aproapele lui
prin duminica aceasta le vezi
ca pe un tren ce-și caută
ecartament şi haltă
Orele lungi de Noiembrie
Îmbătrânită și calmă
amiaza ține pe umeri
orele lungi de Noiembrie
Precum un om ce-și caută ochelarii
pipăind obiectele din jur
rămâne amintirea
Iubirile sosesc târziu
în liniştea oraşului
ce sub pietre
ascunde un Carpenaum
O invizibilă căinţă
copleșește totul în jur
iar zugrăvelile catapetesmei
ne privesc fără mustrare
Prin carbonul serii
Să trecem prin carbonul serii
ieșit din diamante
cu aceeași determinare
ca la începutul zilei
cu victorii puține și mari înfrângeri
cu manșeta cămășilor albă
și amprentele de inefabil
acoperindu-ne sufletul
cu inelul fiului risipitorului
sclipind pe degete
când sub pași drumul
este doar pielea unui asin
iar roșul purpuriu al depărtării
este sângele cocoșului
care de trei ori a vestit lepădarea
Ninsoarea
Garoafa de la butonieră albise
iar seara zăngănea în lucruri
în inima muntelui de legi
ce se prăbuşea
sub amnezia învingătorilor
şi câmpia indiferenţei întinsă
precum o funie sub pasul şovăitor
al saltimbancului
când rănile se închideau
şi cicatricile dispăruseră
iar ninsoarea se împrăştia ca un pumn de făină
peste oficiul de evidenţă al populaţiei
peste cele o mie şi una de ferestre
ale camerei în care lumina
abia mai avea loc să încapă
peste şarpanta muzeului de istorie antică
unde arginţii din salonul de numismatică
făceau să tresară-n somn
întâmplările de mâine.