Practici înşelătoare sancţionate de ANPC
Ca urmare a reclamaţiilor primite şi a controalelor efectuate, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a sancţionat cu avertisment câteva companii mari pentru abateri precum nerespectarea termenelor de livrare, defecţiuni în gestionarea produselor aflate în perioada de garanţie sau refuzul acceptării dreptului consumatorului de a renunţa la contract în 14 zile. Pentru a descuraja comercianţii să repete astfel de practici, ANPC a introdus, de la 1 septembrie 2019, cazierul contravenţional, ce va permite identificarea operatorilor economici şi a faptelor pentru care s-au aplicat avertismente.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat luni că a sancţionat câteva companii care activează în domeniul comerţului online, turismului, curieratului sau vânzării produselor pentru casă şi grădină pentru practici comerciale înşelătoare, sesizate de un număr mare de consumatori.
„Ca urmare a numărului mare de reclamaţii înregistrate la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, ANPC a sancţionat contravenţional cu avertisment operatorii economici Evolution Prest Systems (Evomag), Studio Moderna, Jumbo E.C.R, Ikea România, Cristian 76 Tour şi Fan Curier Express. Abaterile constatate au vizat printre altele şi nerespectarea termenelor privind livrarea produselor, a montării aparatelor de aer condiţionat, aducerea la conformitate a produselor aflate în perioada de garanţie, întârzierea livrării coletelor, refuzul dreptului de denunţare a contractului în 14 zile (conf. OUG34/2014), precum şi nerespectarea termenelor de restituire a contravalorii pachetelor de servicii turistice asumate prin contract”, se arată într-un comunicat al autorităţii.
Acţiunea de control, coordonată de Horia-Miron Constantinescu, preşedinte ANPC, şi de către Paul Anghel, director general ANPC, se încadrează în practica unitară la nivel naţional pe care autoritatea demarat-o pentru a veni în sprijinul consumatorilor cu o soluţionare cât mai rapidă a sesizărilor.
Pentru remedierea celor sesizate de consumatorii nemulţumiţi şi constatate ulterior de autorităţile de control, ANPC a stabilit următoarele: termenul de răspuns la sesizare va fi de maximum 48 ore; termenul de livrare a produselor: maximum 15 zile de la data achiziţionării, iar termenul de montaj al aparatelor de aer condiţionat de cel mult 7 zile de la data achitării serviciului; toate termenele angajate de operatorul economic anunţate pe site, cât şi spaţiul de vânzare al punctelor de lucru vor fi respectate; respectarea termenelor de restituire a contravalorii pachetelor de servicii turistice asumate prin contract; respectarea condiţiilor generale privind furnizarea serviciilor poştale, respectiv a timpilor de livrare pentru toate tipurile de servicii poştale interne şi internaţionale, inclusiv termenele de returnare a contravalorii trimiterilor poştale către expeditor (sumele colectate de la destinatar). „Acţiunea va continua până când toţi operatorii economici vor înţelege să depună diligenţele necesare pentru a veni în întâmpinarea necesităţilor consumatorilor”, a precizat Horia-Miron Constantinescu, preşedintele ANPC.
Totodată, Autoritatea a introdus de la 1 septembrie 2019 cazierul contravenţional, document ce va permite identificarea operatorilor economici şi a faptelor pentru care s-au aplicat avertismente, astfel încât la o nouă încălcare, aceasta să nu mai fie repetată.
„Măsurile anunţate se înscriu în abordarea de control unitară la nivel naţional şi în politica de toleranţă zero a ANPC faţă de încălcările legislaţiei de către comercianţi, în special în privinţa celor repetate. Nu mai vrem să ignorăm «perseverenţa» unor comercianţi în a produce iar şi iar aceleaşi neplăceri consumatorilor şi suntem gata să le arătăm acestora că şi Autoritatea este gata să persevereze şi să performeze în a le opri orice încercare de încălcare a legii”, a declarat preşedintele ANPC.