Praznicul Învierii Domnului la Oradea
Praznicul Învierii Mântuitorului Iisus Hristos din anul Domnului 2011 a găsit Catedrala episcopală "Învierea Domnului" din Oradea înveşmântată în frumoasă haină de sărbătoare, cu prilejul hramului somptuosului lăcaş de închinare, noua Catedrală episcopală a Eparhiei Oradiei. Credincioşii bihoreni s-au bucurat de Sfânta Lumină adusă de la Ierusalim.
Un moment de mare binecuvântare pentru clerul şi credincioşii catedralei, dar şi pentru întreaga Episcopie a Oradiei, l-a constituit prezenţa Luminii Sfinte de la Ierusalim în noaptea Învierii. Cu binecuvântarea PS Sofronie, o delegaţie de la Centrul Eparhial al Episcopiei Oradiei a adus Lumina de la Ierusalim la Oradea, prin bunăvoinţa Înalt Preasfinţitului Timotei al Aradului, din Sfânta Lumină sosită la Arad pe calea aerului de la Bucureşti. Seara, Sfânta Lumină a ajuns la Oradea, la noua Catedrală episcopală, de unde a fost împărţită în întreaga eparhie, iar cei 2.000 de credincioşi prezenţi au primit, la îndemnul "Veniţi de luaţi lumină" rostit de ierarh, Lumina Sfântă. Prin purtarea de grijă a Preasfinţitului Sofronie, la sfârşitul lunii martie a acestui an, lucrările de placare a faţadei catedralei cu marmură şi piatră de Podeni au fost terminate, schelele fiind îndepărtate, iar icoana în mozaic cu scena Învierii Domnului, copie după originalul de la Mănăstirea "Nea Moni" din Grecia, putând fi admirată. Firea umană ridicată în slava Tatălui În Duminica Învierii, Preasfinţitul Sofronie a săvârşit, în sobor de ieromonahi, preoţi şi diaconi Sfânta Liturghie pascală în Paraclisul cu hramul "Sfinţii Ierarhi Nicolae, Spiridon şi Nectarie" de la demisolul Catedralei episcopale "Învierea Domnului". Pe Sfânta Masă s-a aflat, ca şi în noaptea Învierii, un felinar în care se păstrează Sfânta Lumină de la Ierusalim. În cadrul slujbei, după citirea textului evanghelic de la Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan, prologul Evangheliei ioaneice, Preasfinţia Sa a arătat că "pericopa evanghelică ce s-a citit în această Duminică, a Învierii Domnului, este un rezumat al întregii teologii dogmatice a Bisericii, cuprinzând înţelesul tainic al mântuirii noastre. În cuvintele "Şi Cuvântul trup S-a făcut" stă toată taina Bisericii Ortodoxe. Prin Cuvântul lui Dumnezeu s-a creat lumea, căci nimic din ceea ce s-a făcut nu s-a făcut fără Fiul. Cuvântul cel veşnic, Fiul, Cel Unul Născut, plin de har şi de adevăr, este din veci împreună cu Tatăl, în Duhul Sfânt, în comuniunea de iubire a Preasfintei Treimi. Acum, la Înviere, ni se arată lămurit că El, Fiul lui Dumnezeu, a răscumpărat lumea, a venit în lume ca să ne răscumpere din păcat şi din moarte". Astfel, "tot ceea ce se poate înţelege, după mintea noastră omenească, limitată, despre Tatăl, noi aflăm prin Fiul, căci Fiul este chipul ipostasului Tatălui. Fiinţa dumnezeiască este inaccesibilă nouă oamenilor, dar în Persoana Fiului noi vedem, ca într-o oglindă, Persoana Tatălui, cum se reflectă iubirea Tatălui în Fiul. Atât putem noi înţelege în lumina Duhului Sfânt din Dumnezeu", a arătat PS Sofronie. Învierea Mântuitorului Iisus Hristos înseamnă "scoaterea din stricăciune a firii omeneşti. Mântuitorul, ca Dumnezeu, fiind fără de moarte, dar ca om murind, iar după trei zile înviind, pentru noi, ca să ne răscumpere din păcat, S-a înălţat la cer, ridicând şi firea umană în slava Tatălui. La finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a citit rugăciunile de binecuvântare a ouălor, brânzei şi cărnurilor, ce se sfinţesc în prima zi de Paşti.