Praznicul luminat al Bobotezei la Mănăstirea Radu Vodă
Sute de credincioși au primit binecuvântarea Iordanului, participând cu evlavie și bucurie la rânduielile sfinte prilejuite de sărbătoarea Botezului Domnului, săvârșite la Mănăstirea Radu Vodă din București de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
Ierarhul a oficiat Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare în biserica mare a mănăstirii, iar după citirea Sfintei Evanghelii a rostit un cuvânt de învățătură în care a vorbit despre bucuria acestei mari sărbători a creștinătății, prezentând modul în care ea a fost surprinsă în rugăciunea Sfântului Sofronie al Ierusalimului de la Sfințirea Mare a Apei.
„Marile adevăruri ale acestei sărbători, în mod inspirat le-a așezat într-o rugăciune, care este și teologhisire și omilie, cel puțin în prima parte a ei, Sfântul Sofronie, Patriarhul Ierusalimului. Mare cunoscător al cuvintelor Scripturii și, îndeosebi aghiograf și imnograf, Sfântul Sofronie ne-a expus câteva adevăruri de o importanță deosebită. În primul rând, el ne spune: «Te slăvim pe Tine, Cel Ce ești fără tată din mamă și fără mamă din Tată». Cel puțin aceste cuvinte par a fi luate din scrierile Sfântului Grigorie Teologul despre Fiul, care spune că «El, mai înainte de veci, S-a născut din Tată fără mama, iar la plinirea vremii din mamă fără tată, ambele nașteri fiind proprii dumnezeirii». Ne mai spune Sfântul Sofronie: «Astăzi, harul Sfântului Duh în chip de porumbel peste ape Se pogoară», amintindu-ne de Duhul lui Dumnezeu Care Se purta pe deasupra apelor la vremea creației. «Astăzi, păcatele oamenilor se curățesc în apele Iordanului» prin smerenia Mântuitorului și prin venirea Lui, știind că El S-a făcut Om din iubire față oameni, iar iubirea Lui nu a fost doar una declarată, ci una împlinită într-o formă desăvârșită, mai ales prin Jertfa Lui răscumpărătoare. Ne mai spune Sfântul Sofronie că «astăzi, obștea cea vestită a ortodocșilor se bucură». Sărbătoarea aceasta a fost întotdeauna așteptată cu multă bucurie. De aceea, preoții pretutindeni au ieșit din biserică, în afara lăcașului de cult, a mănăstirilor și chiar în locuri aflate mai departe de biserică, pentru a sfinți întreaga creație, întreaga lume”, a spus Preasfinția Sa.
Potrivit rânduielii tradiționale, după Rugăciunea Amvonului, soborul de slujitori a ieșit la altarul de vară al lăcașului monahal, săvârșind Rânduiala Sfințirii Mari a Apei, slujbă specială legată de acest praznic al Botezului Domnului sau al Dumnezeieștii Arătări de la Iordan, stropind la final pe credincioșii de față cu această Agheasmă Mare.