Pregătirea automobilelor pentru venirea iernii

Un articol de: Corneliu Ciocan - 17 Octombrie 2013
Odată cu apropierea sezonului rece, pentru posesorii de automobile încep să apară şi problemele legate de buna funcţionare a acestora. Cu ajutorul specialiştilor în domeniu vă putem da câteva sfaturi pentru întreţinerea în condiţii optime a automobilului pe timpul iernii.
 
Prima recomandare este legată de starea tehnică a maşinii. Aceasta trebuie să fie în stare bună de funcţionare. Nu trebuie intrat în anotimpul rece cu reviziile nefăcute (schimbul de ulei, filtrul de ulei, filtrul de motorină/benzină, eventual plăcuţele de frână etc.).
 
Bateria maşinii trebuie verificată şi, dacă nu este la parametrii standard, trebuie schimbată. În instalaţia de răcire este nevoie de antigel. Acesta va ajuta motorul să nu îngheţe, asigură ungerea pompei de apă şi ajută la întreţinerea ei. Schimbarea anvelopelor se face de la 1 noiembrie. Pneurile de iarnă ajută în proporţie de peste 50% la controlul maşinii pe zăpadă. Iarna este de preferat folosirea jantelor de tablă, care nu suferă prea mult la contactul cu bordura trotuarului sau când prind sloiuri de gheaţă şi se zgârie. Potrivit site-ului informatiiauto.ro, puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi „roţi de iarnă“, incluzând şi jantele. Astfel, timpul schimbării este mult redus şi se evită neplăcerile care pot să apară odată cu etanşarea, la montarea anvelopelor de iarnă. Nu se folosesc anvelope reşapate. Dacă este necesar să echipaţi maşina cu lanţuri, e bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzura anvelopelor şi a elementelor suspensiei şi direcţiei. În cazul motoarelor Diesel, la un plin de motorină este bine să se adauge un flacon de aditiv, care împiedică formarea de cristale de gheaţă în combustibil şi facilitează pornirea maşinii. Trebuie verificată şi starea de funcţionare a bujiilor. Iarna bateria trebuie menajată şi folosită în mod raţional. Nu trebuie pornite simultan instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile sau ştergătoarele. Trebuie să aveţi pe lângă trusa de scule un set de cleşti pentru pornirea bateriei şi un redresor. În cazul în care nu circulaţi o perioadă mai lungă de timp, acumulatorul se ia în casă şi trebuie încărcat la redresor. Nu se toarnă niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte. Se poate distruge motorul instantaneu.

Lopata, lanţurile şi nisipul sunt obligatorii

Temperatura motorului trebuie verificată periodic. Dacă maşina e prevăzută cu rezistenţe de încălzire a parbrizului, funcţionarea lor trebuie verificată periodic. Trebuie folosite numai când parbrizul este îngheţat şi numai cu motorul în funcţiune. Instalaţia de ventilare sau climatizare nu se utilizează cu motorul oprit. Degivrarea lunetei trebuie făcută doar atât cât este necesar. Consumul electric al acestor rezistenţe este mare şi descarcă bateria. Dacă se foloseşte cheia pentru a descuia maşina, se pulverizează spray sau se toarnă soluţie specială împotriva îngheţului broaştelor. „Tratamentul“ se aplică seara, când maşina este caldă. Nu se forţează încuietoarea dacă nu se poate învârti cheia în broască. Cheia trebuie să fie încălzită în mână sau apropiată de o brichetă aprinsă. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray. La sistemul de închidere centralizată cu telecomandă, se verifică funcţionarea sistemului asupra tuturor uşilor şi capotelor. Este bine să se pulverizeze spray siliconic asupra chederelor, cu uşile deschise pentru a evita îngheţarea şi „lipirea“ uşilor de chedere. Întreaga suprafaţă vitrată trebuie dezaburită şi menţinută în condiţii bune de vizibilitate. Este de evitat spălarea maşinii, urmată de o staţionare sau parcare în frig. După spălare, maşina trebuie uscată cu un curent de aer cald.
 
Dintre accesoriile care trebuie să fie iarna în portbagaj nu trebuie să lipsească lopata, lanţurile, sacii de nisip, cablul de tractare. Trusa de prim-ajutor trebuie să fie completă şi cu termenul de valabilitate verificat. De asemenea, potrivit automobil-info.blogspot.com, e bine să fie menţinut plinul de combustibil pentru a nu avea surprize la o eventuală înzăpezire. Viteza de rulare trebuie neapărat adaptată la condiţiile meteo şi de drum. Luminile maşinii trebuie să funcţioneze corect şi în torpedou să fie mai multe becuri de schimb.