Premisele Anului omagial al Crezului, la nivelul orei de Religie şi al catehezei
Este ştiut deja, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat 2010 „Anul omagial al Crezului Ortodox şi al Autocefaliei româneşti“ în Patriarhia Română. Despre felul în care această aniversare se va reflecta la nivelul orei de Religie, al catehezei, la nivelul programului naţional „Hristos împărtăşit copiilor“, am încercat să aflăm de la coordonatorii birourilor de catehizare ale Patriarhiei Române şi Arhiepiscopiei Bucureştilor, părintele inspector Constantin Naclad şi părintele inspector Adrian Niţă.
Crezul sau Simbolul de Credinţă prezintă învăţătura sintetizată a Bisericii, pe care orice creştin trebuie să o cunoască, să o primească şi să o mărturisească. Rolul Crezului în educaţia religioasă a copiilor este esenţial. Trebuie amintit că primele lecţii de cateheză au avut ca temă explicarea Crezului, mai exact a Botezului. Drept urmare, întreaga instituţie catehetică a bisericii este legată de Crez. „Dacă un om este lămurit, este mai întărit în credinţă“ Printre proiectele propuse pentru anul 2010 de Biroul de Catehizare Parohială al Patriarhiei Române, referitor la programul „Hristos împărtăşit copiilor“, se are în vedere organizarea unui concurs de retorică cu tema „Crezul ortodox“, în perioada Postului Mare, concurs adresat grupelor de cateheză şi centrelor catehetice înfiinţate în toată ţara. Cele mai bune lucrări (eseuri de maximum o pagină) vor fi susţinute la Patriarhie, în cadrul unui eveniment, şi vor fi premiate cu diplome şi cărţi. „În mod indirect, la serile de cateheză, temele pe care le discutăm abordează problemele din Crez. Întrebările şi subiectele pe care le propun în dezbaterile noastre sunt fireşti, sunt nişte exerciţii de gândire faţă de tot ce au asimilat aceşti copii până acum, la care mulţi nu au primit răspunsuri. De aceea profesorul de Religie are un rol capital, acela de a nu-l conduce în mod exclusiv în spaţiul religios, ci, totodată, să conlucreze cu copilul, să-l lămurească, să-i ofere răspunsurile de care are nevoie. Dacă un om este lămurit, este mai întărit în credinţă“, este de părere preotul Adrian Niţă, inspector pentru cateheză, Sectorul învăţământ şi activităţi cu tineretul, din cadrul Arhiepiscopiei Bucureştilor. „Simbolul de Credinţă este actul de identitate al creştinului“ Mai departe, preotul Constantin Naclad, inspector pentru cateheza parohială în cadrul Sectorului teologic-educaţional al Patriarhiei Române, ne-a declarat că se doreşte stabilirea tematicii legate de explicarea Crezului în cele şase săptămâni ale Postului Mare, pentru toate grupele de cateheză şi centrele catehetice înfiinţate în ţară. „La clasele mari ar fi interesant să se abordeze teme referitoare la Judecată, la Întruparea Fiului, la Mântuire. Avem de-a face aici cu un nivel de înţelegere mult mai matur. Simbolul de Credinţă este actul de identitate al creştinului, iar pentru un adolescent înseamnă foarte multe semne de întrebare. Aici se vorbeşte despre moarte, despre Judecată, despre o naştere supranaturală, despre relaţia Dumnezeu Tatăl şi Dumnezeu Fiul. Aceste întrebări ar trebui adresate preotului duhovnic şi mulţi dintre ei o fac dacă au curajul şi deprinderea de la şcoală să caute răspunsuri. Preotul are de lucrat mai puţin cu un om care a făcut Religie în şcoală, iar profesorul de Religie este cel care pregăteşte copilul, pentru ca mai apoi să fie preluat de preot în biserică“, consideră părintele Adrian Niţă. Propuneri Proiectul „Hristos împărtăşit copiilor“ merge mai departe, iar anul acesta se doreşte organizarea celei de-a treia ediţii a congresului naţional cu acelaşi nume „cu lansare de carte - Ghidul catehetic pentru 6 ani -, cu participarea inspectorilor eparhiali pentru cateheză parohială din ţară, a profesorilor de catehetică de nivel universitar şi a reprezentanţilor pentru educaţia religioasă din Ministerului Educaţiei şi Cercetării“, a mai adăugat părintele inspector Naclad. Cât priveşte proiectul „Alege şcoala!“, în prima parte a desfăşurării activităţilor, propunerile Biroului de Catehizare Parohială al Patriarhiei Române vizează ca, în perioada taberelor de vară, aproximativ 1500 copii să participe la un concurs de creaţie de pictură religioasă intitulat „Crezul în mintea şi inima copiilor“. O altă iniţiativă care se doreşte a fi pusă în aplicare are în vedere tipărirea unei broşuri cu Crezul ortodox, cu un conţinut intuitiv, adaptat vârstei şcolare, care se va distribui tuturor copiilor (11.000 de elevi) participanţi la grupele de cateheză din proiectul „Alege şcoala!“. „Fiecare trebuie să-şi facă datoria în segmentul pe care îl are. Şcoala să dea copilului dimensiunea morală, familia trebuie să-l întărească şi să-l obişnuiască cu spaţiul bisericii, iar biserica - să îl lămurească cât de minunată este viaţa trăită cu Hristos“, a mai spus inspectorul pentru cateheză, reprezentant al Sectorului învăţământ şi activităţi cu tineretul, din cadrul Arhiepiscopiei Bucureştilor. Proiect pentru cateheza adulţilor „Sfânta Liturghie este o reînnoire a Crezului în mintea şi în inima noastră, pe care îl trăim de fiecare dată când îl rostim, dar în mod special la Taina spovedaniei omul conştientizează articolele din Crez şi le abordează împreună cu preotul şi încearcă să-şi lămurească problemele“, completează părintele Adrian Niţă. În acest sens, Biroul de catehizare parohială al Patriarhiei Române vine cu propunerea lansării unui proiect pentru cateheza adulţilor, „Calea!“, dezvoltat în prezent în două spaţii ortodoxe, unul occidental şi unul răsăritean. „La Institutul de Studii Creştin-ortodoxe de la Cambridge (IOCS) s-a dezvoltat un curs de cateheză pentru adulţi, numit „CALEA!“ cu sprijinul IPS Mitropolit Kallistos Ware şi sub îndrumarea prof. dr. David Frost, curs destinat familiei ortodoxe şi însuşirii învăţăturilor de credinţă într-un mod atractiv, punându-se accent pe comunitate şi comuniune în Hristos. Aceeaşi iniţiativă a fost dezvoltată în Moscova, Rusia, în Institutul „Sf. Filaret“ şi s-a concretizat în mişcarea numită „Frăţia“. Proiectul pe care dorim să-l iniţiem are o structură asemănătoare celor două inţiative de mai sus şi se adresează mediului parohial“, a subliniat părintele Constantin Naclad.