Preţuri mai mici cu 15% la carne de pasăre şi ouă
Reprezentanţii industriei avicole apreciază că reducerea TVA la 9% va aduce în mod automat scăderea preţurilor cu 15% pentru carnea de pasăre şi ouă. În perioada dinaintea Sfintelor Paşti, românii cumpără aproximativ 180 milioane de ouă, cu 50% mai mult decât într-o lună obişnuită.
Industria avicolă din România se află „în suferinţă“, după cum apreciază reprezentanţii Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), motivele fiind diminuarea exporturilor şi o supraofertă pe piaţă rezultată din creşterea importurilor care a dus, implicit, la o scădere a preţului la carnea de pasăre la poarta fermei cu aproximativ 12 procente. „Exporturile au scăzut anul trecut cu 15% faţă de 2013, în timp ce importurile au crescut cu 25%. Toate acestea, respectiv reducerea exporturilor şi majorarea pe importuri au dus o supraofertă pe piaţă şi o scădere a preţului la carnea de pasăre la poarta fermei cu cel puţin 12%. Marii producători din Europa au avut un excedent de carne din cauza embargoului rusesc şi nu au mai avut nevoie să cumpere de la noi, chiar şi produse procesate. Această tendinţă se menţine din păcate şi în 2015. Aproximativ 85% din exporturile noastre erau orientate către piaţa Uniunii Europene şi deocamdată nu sunt perspective «să cucerim» alte pieţe din afara UE“, a explicat preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van, citat de Agerpres. Din datele furnizate de şeful UCPR, industria avicolă românească a exportat anul trecut aproape 70.000 de tone de carne şi produse din carne de pasăre, în timp ce importurile au depăşit 130.000 de tone.
O soluţie la problema semnalată de crescătorii de păsări este reprezentată de reducerea TVA la 9%, care ar urma să scadă preţurile la carne de pasăre şi ouă cu aproximativ 15%. „După reducerea TVA la 9%, nu doar teoretic, ci şi practic ar trebui să vedem preţuri mai jos cu 15%. Acum toate produsele pe care le vedem în magazine au o cotă de TVA de 24%. Am văzut pe piaţă carcasă cu 8-9 lei, din care 24% este TVA. Cred că este un preţ de neacceptat din punct de vedere economic. Se vinde, dar se vinde jos, la preţ de faliment şi durează chestia aceasta de câteva luni. Cred că dacă mai continuăm aşa urmează colapsul“, avertizează Van.
Pe de altă parte, în perioada premergătoare sărbătorilor pascale, românii cumpără aproximativ 180 de milioane de ouă, cu 50% mai mult decât într-o lună obişnuită, însă la preţuri neschimbate, pentru că retailerii „nu ţin pasul“ cu reducerea de peste 10 procente înregistrată la poarta fermelor avicole, încă de la începutul lunii martie. „Piaţa este foarte slabă pentru că preţurile de vânzare sunt incredibil de mici, atât la carne, cât şi la ouă. Până la 1 martie am avut la ouă un preţ de 0,3 lei pe bucată la poarta fermei şi acum le vindem cu 0,24 lei pe bucată. Din păcate, magazinele nu ţin ritmul niciodată cu reducerea aplicată la poarta fermei. Ţin în continuare preţul sus şi pe noi ne afectează din două puncte de vedere: o dată că oferta la poarta fermei este mare şi a doua prin rulaj. Preţul fiind tot mare în magazin, rulajul este acelaşi şi astfel se adună stocuri. Întotdeauna la magazine preţurile sunt defazate cu ceea ce se întâmplă la producători. Anul trecut, de exemplu, am vândut la poarta fermei ouă la 0,2 lei pe bucată, iar în magazine preţul nu a scăzut niciodată sub 0,45-0,50 lei pe bucată“, a explicat preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România.
Conform estimărilor, în gospodăriile ţărăneşti se produc de patru ori mai multe ouă decât în sistem industrial, respectiv în jur de 400-450 milioane de ouă lunar. (Oana Nistor)