Preţurile mari la alimente creează probleme distribuitorilor europeni
▲ O dată cu creşterea inflaţiei, furnizorii sunt nevoiţi să crească tarifele, iar distribuitorii vor transfera aceste majorări către consumatori ▲ În România, în luna octombrie 2007 faţă de luna anterioară, preţurile mărfurilor alimentare au crescut cu 1,3%, cele nealimentare cu 0,69%, iar tarifele serviciilor au înregistrat în perioada menţionată o creştere cu 0,98% ▲ Raportat la luna octombrie 2006, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 9,52%, cele nealimentare cu 4,73%, iar tarifele la servicii au crescut cu 6,36% ▲
Inflaţia determinată de creşterea preţurilor la alimente va fi o problemă importantă pentru distribuitorii europeni în 2008, potrivit unui raport al agenţiei de evaluare financiară Standard & Poorâs Ratings Services. „Introducerea de majorări de preţuri la alimente va fi greu de acceptat de către consumatori într-o perioadă în care puterea de cumpărare stagnează în Europa Occidentală, iar guvernele rus şi francez susţin în mod public reducerea preţurilor. În acelaşi timp, multe companii europene de distribuţie vor fi nevoite să se concentreze pe proiectele ambiţioase de expansiune pe care le au pe pieţele emergente“, a declarat analistul Standard & Poorâs, Nicolas Baudouin. În raportul său, agenţia de rating a identificat patru tendinţe majore cu care se vor confrunta distribuitorii europeni în 2008. În primul rând, inflaţia ameninţă să reducă profitabilitatea. O dată cu creşterea inflaţiei, furnizorii sunt nevoiţi să crească tarifele, iar distribuitorii vor transfera aceste majorări către consumatori. În al doilea rând, pieţele non-europene au o contribuţie în creştere în condiţiile în care pieţele occidentale sunt în faza de maturitate. În aceste condiţii, majoritatea companiilor europene de distribuţie se străduiesc să se extindă în Europa de Est şi pieţele emergente. În al treilea rând, riscul tranzacţiilor de tip LBO (achiziţii prin împrumuturi) ar putea creşte pe fondul turbulenţelor de pe piaţa creditului. În al patrulea rând, încrederea consumatorilor nu este uniformă la nivelul întregii Europe, de exemplu în Franţa a ajuns în octombrie la cel mai scăzut nivel din ultimele şapte luni. Creşterea preţurilor la alimente a generat o bună parte din inflaţia din România Despre inflaţia din România a vorbit şi consilierul guvernatorului Băncii Naţionale a României, Adrian Vasilescu, în cadrul unui seminar dedicat IMM-urilor. „Tabloul inflaţiei cuprinde 10.000 de puncte. Dintre acestea 3.800 de puncte reprezintă mărfuri alimentare, 4.500 de puncte mărfuri nealimentare, iar 1.700 de puncte serviciile“, a precizat Vasilescu. Rata medie lunară a inflaţiei, în luna octombrie, s-a ridicat la 0,97%, faţă de luna septembrie, inflaţia anuală (octombrie 2007 faţă de octombrie 2006) ajungând la 6,84%, potrivit datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. Rata medie a inflaţiei pe primele zece luni a fost de 0,5%, faţă de 0,3% în perioada similară din 2006. Creşterea medie a preţurilor pe total în ultimele 12 luni (noiembrie 2006 - octombrie 2007) faţă de precedentele 12 luni (noiembrie 2005 - octombrie 2006) determinată pe baza Indicelui Preţurilor de Consum (IPC) este de 4,5%, iar cea determinată pe baza Indicelui Armonizat al Preţurilor de Consum (IAPC) este de 4,6%. În luna octombrie 2007 faţă de luna anterioară, preţurile mărfurilor alimentare au crescut cu 1,3%, cele nealimentare cu 0,69%, iar tarifele serviciilor au înregistrat în perioada menţionată o creştere cu 0,98%. Cel mai mult s-au scumpit alimentele Raportat la luna octombrie 2006, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 9,52%, cele nealimentare cu 4,73%, iar tarifele la servicii au crescut cu 6,36%, în timp ce, comparativ cu luna decembrie 2006, Indicele Preţurilor de Consum a înregistrat cea mai mare creştere în cazul alimentelor 6,9%, urmată de cea a serviciilor - 6,54%. Mărfurile nealimentare s-au scumpit cu numai 2,57%. Produsele alimentare care au înregistrat cele mai mari creşteri ale preţurilor, în luna octombrie faţă de septembrie, au fost cele incluse în categoria „ulei, slănină, grăsimi“ - 9,61%, ouăle - 7,96%, fasolea boabe şi alte leguminoase - 5,59%. În octombrie au fost însă consemnate şi reduceri de preţuri, fructe proaspete - 1,98% şi cartofi - 3,28%, etc. Mărfurile nealimentare care s-au scumpit cel mai mult au gazele - 3,66%, în timp ce ieftiniri mai semnificative s-au înregistrat în cazul articolelor de igienă, cosmetice şi medicale - 0,22%, ceasuri, aparate audio-video - 0,09%, medicamente - 0,5%, articolele medicale - 0,47%.