„Prin mass-media, Biserica binevesteşte Evanghelia şi cheamă oamenii la comuniune sfântă”
Centrul de Presă BASILICA al Patriarhiei Române şi-a serbat, de Sfânta Treime, hramul. Luni, 8 iunie, s-a săvârşit Sfânta Liturghie la Capela „Sfânta Treime“ de la Domeniile Ştirbey, din localitatea Buftea, judeţul Ilfov, de către un sobor de preoţi şi diaconi, angajaţi ai Centrului de Presă al Patriarhiei Române. A urmat un moment festiv în cadrul căruia Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de binecuvântare, în care a subliniat importanţa lucrării misionare pe care o desfăşoară Centrul de Presă BASILICA. Cu această ocazie, Preafericirea Sa a oferit Diploma de onoare „BASILICA“ mai multor angajaţi ai celor cinci componente ale Centrului de Presă BASILICA.
Centrul de Presă BASILICA a fost inaugurat în octombrie 2007, la mai puţin de o lună de la întronizarea celui de-al şaselea patriarh al Bisericii noastre, Preafericitul Părinte Daniel. Din Centrul de Presă al Patriarhiei Române fac parte: Radio TRINITAS, Televiziunea TRINITAS, „Ziarul Lumina“, „Lumina de Duminică“, „Vestitorul Ortodoxiei“, Agenţia de Ştiri şi Biroul de Presă. Acestea au scopul de a intensifica, într-o lume marcată de secularizare, misiunea spirituală a Bisericii, de a propovădui Evanghelia lui Hristos printr-un mesaj actual, accesibil publicului larg. Conţinutul publicistic al acestor canale media nu este exclusiv religios, însă maniera în care sunt abordate toate aspectele lumii contemporane este una creştină. Rolul Centrului de Presă BASILICA este de departe unul misionar, şi nu unul comercial.
„Misiunea Bisericii realizată prin mass-media este aceea de a binevesti Evanghelia şi de a chema oamenii la comuniune sfântă. Ea are în prezent o importanţă deosebită, întrucât Dumnezeu ne dăruieşte noi căi de comunicare a Cuvântului Său mântuitor şi de trăire a prezenţei Sale iubitoare, prin comuniunea de credinţă a unei comunităţi bisericeşti extinse. Prin prelungirea mesajului credinţei din lăcaşul de închinare în casele şi în sufletele oamenilor aflaţi departe unii de alţii, se adună sufletele lor în aceeaşi credinţă, în acelaşi duh de rugăciune şi în aceeaşi lumină a faptelor bune“, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel cu ocazia hramului. Şi a continuat: „Într-o epocă în care cea mai puternică influenţă asupra opiniei publice este exercitată prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă (inclusiv internetul), Biserica foloseşte aceste mijloace de comunicare în masă pentru promovarea valorilor evanghelice în societate, dar şi pentru a face cunoscute activităţile ei multiple. Din această perspectivă, Patriarhia Română a făcut din cele 5 componente ale Centrului de Presă BASILICA tot atâtea căi de comunicare între eparhiile ortodoxe româneşti din ţară şi din străinătate, între instituţiile bisericeşti cu domenii de activitate diferite (liturgice, educative, cultural-misionare, social-caritative), dar ea creează şi spaţii deschise dialogului cu instituţiile de Stat şi cu organizaţii care promovează binele comun, cultivă grija pentru patrimoniul cultural şi spiritual românesc, dezvoltă activităţi în domeniul social şi umanitar“.
„Comunitatea Radio TRINITAS este mai mare decât orice biserică din lume“
Fără să se substituie mijloacelor tradiţionale de comunicare a credinţei şi vieţii duhovniceşti, postul de radio TRINITAS contribuie la „intensificarea lucrării pastorale, catehetice şi filantropice a Bisericii, prin posibilităţile tehnice de depăşire a distanţelor şi de transmitere simultană a mesajului către un mare număr de auditori. Cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură, cântările duhovniceşti de la sfintele slujbe, cuvintele de zidire sufletească ale Sfinţilor Părinţi, cuvintele de învăţătură ale ierarhilor, preoţilor şi profesorilor de Teologie, participarea la marile evenimente din viaţa Bisericii, modelele de vieţuire şi făptuire creştină sunt împărtăşite pe cale radiofonică unui număr mult mai mare de oameni decât ar putea să încapă în orice biserică din lume. Biserica vine astfel mai aproape de oameni, să le aducă lumină din lumina Învierii, să-i mângâie şi să-i întărească în credinţă, speranţă şi iubire. Slujirea filantropică prin radio se împlineşte atât prin modelele cultivate („Mergi şi fă şi tu asemenea“), cât şi prin cuvântul de rugăciune şi binecuvântare ce ajunge şi la cei care nu pot ajunge ei înşişi la biserică“, ne-a declarat pr. Nicolae Dascălu, directorul Radio TRINITAS şi coordonatorul Centrului de Presă BASILICA.
Printre planurile de viitor ale postului de Radio TRINITAS, care în prezent acoperă aproape toată ţara, este şi „continuarea proiectului de extindere către zonele din ţară unde nu pot fi încă recepţionate emisiunile noastre, cu posibilitatea audierii şi de către românii din vecinătatea graniţelor României, organizarea de proiecte comune în cooperare cu celelalte componente ale Centrului de Presă BASILICA şi sensibilizarea unui mai mare număr de binefăcători pentru susţinerea misiunii prin mass-media a Bisericii Ortodoxe Române“, a mai spus pr. Nicolae Dascălu.
„Suntem în tratative cu UPC”
Televiziunea TRINITAS TV a Patriarhiei Române este un mediu de comunicare care face foarte uşor „legătura între evenimentele bisericeşti sau viaţa Bisericii, în general, şi credincioşii Bisericii, de oriunde s-ar afla ei. În misiunea Bisericii, Televiziunea TRINITAS are rolul de a oferi informaţii credibile şi obiective, în acelaşi timp de a împărtăşi telespectatorilor bogăţia imensă vizuală şi spirituală a Ortodoxiei. Prin intermediul imaginii, comunicarea este mult mai credibilă, este mult mai facilă, mult mai uşoară şi mult mai uşor de receptat, aşa încât Bisericii Ortodoxe Române îi era necesar să folosească la maximum acest mijloc de comunicare“, ne-a spus arhid. Nicolae Dima, directorul TRINITAS TV, şi el dorindu-şi pe viitor o extindere pe întreg teritoriul ţării noastre, adică „încheierea tuturor contractelor care ar duce la prezenţa TRINITAS TV în pachetele companiilor principale de cablu din România. În piaţa de televiziune din România, adică din totalul abonaţilor de televiziune - tv-cablu şi antene de satelit din România, noi acoperim cel puţin 75%. Dintre companiile mari numai UPC nu ne-a preluat încă, decât în câteva oraşe din ţară, dar suntem în tratative; UPC având 20% din acest procent, iar restul semnificând micile companii, care sunt câteva sute. Nu în ultimul rând, extinderea grilei de programe la 24 de ore, din 16, câte avem în acest moment, şi diversificarea continuă a conţinutului emisiunilor programelor noastre“, a mai spus arhid. Nicolae Dima, care este şi consilier patriarhal.
„În doi ani, publicaţiile «Lumina» vor avea cel mai mare număr de abonamente plătite din România“
În cuvântul de deschidere a simpozionului „Biserica în mass-media şi mass-media în Biserică“, din anul 2003, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel formula sintetic, în şapte puncte, calităţile jurnalistului creştin: 1. credinţa matură; 2. cultura solidă; 3. comunicabilitatea dinamică; 4. conştiinţa misionară şi responsabilitatea eclesială; 5. starea spirituală de pace şi bucurie pentru slujirea sa; 6. discernământ multiplu pentru a deosebi între comuniune şi comercializare; 7. respect şi răbdare pentru alţii, pentru pluralismul de idei, de persoane şi de popoare. Aceste puncte, amintite de Cosmin Olinici, consilier patriarhal pentru publicaţiile „Lumina“, au devenit, potrivit acestuia, încă din 7 februarie 2005, data primei apariţii a cotidianului „Ziarul Lumina“, misiunea publicaţiilor „Lumina“. „Responsabilitatea eclesială a publicaţiilor «Lumina» decurge din actualul «Statut pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române», unde, în art. 198 alin. 1, cotidianul «Ziarul Lumina» este numit «periodic central bisericesc». Conştiinţa misionară se vede în cele 16 pagini zilnice ale celor peste 1.500 de ediţii pe care le-am oferit până acum cititorilor“, a explicat Cosmin Olinici. „Publicaţiile «Lumina» prezintă o presă de «good-news», fiind un centru de influenţă pozitivă. Nu este uitată, desigur, informaţia utilitară, iar ştirea politică este tratată drept ştire socială, tonul fiind unul calm, adesea în contrast cu ţipetele alarmiste din majoritatea cotidienelor. Sunt numeroase diferenţe de subiect şi abordare pe care le propunem presei zilelor noastre, deosebiri ce subliniază absoluta necesitate a unui cotidian creştin“, a mai spus Cosmin Olinici.
Pe plan redacţional, „ne propunem înfiinţarea cât mai multor subredacţii şi ediţii locale. La Iaşi, unde a apărut pentru prima dată «Ziarul Lumina», există o redacţie locală, la fel de numeroasă ca cea de la Bucureşti, precum şi o ediţie locală, numită „Ediţia de Moldova“, care are minimum o pagină locală care nu se tipăreşte la nivel naţional. Este o experienţă de succes pe care încercăm să o multiplicăm în toate Centrele Episcopale, anul acesta, cel puţin, la Craiova şi Galaţi. Deşi tirajul nu este principala noastră preocupare, estimez că, în cel mult doi ani, publicaţiile «Lumina» vor avea cel mai mare număr de abonamente plătite din România. În peisajul presei româneşti, ne propunem să ajungem formatorii întregii agende religioase a mass-mediei, rol jucat parţial în momentul actual. Publicaţiile «Lumina» nu îşi propun doar să ofere răspunsuri legitimate de binecuvântarea Patriarhiei Ro mâne, ci şi majoritatea interogaţiilor fundamentale referitoare la lucrarea mântuitoare a Bisericii“, a conchis Cosmin Olinici, consilierul patriarhal pentru publicaţiile „Lumina“.