Programul liturgic în perioada Postului Maicii Domnului
Postul Adormirii Maicii Domnului este o perioadă de două săptămâni în care creştinii ortodocşi se pregătesc pentru sărbătoarea din data de 15 august, prin abţinerea de la mâncare de frupt, prin spovedanie mai deasă, rugăciune şi fapte bune. Programul liturgic de la Catedrala Patriarhală în timpul postului este unul special, deoarece în fiecare zi, după slujba Vecerniei, care începe la ora 16:00, se va săvârși Paraclisul Maicii Domnului. În ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, credincioşii au posibilitatea să participe la slujba Privegherii, în cadrul căreia va fi cântat Prohodul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria.
Conform tradiţiei, în fiecare zi din perioada Postului Adormirii Maicii Domnului, la Catedrala Patriarhală, după slujba Vecerniei va fi oficiat Paraclisul Maicii Domnului. Părintele arhimandrit Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale din Bucureşti, ne-a oferit mai multe detalii legate de programul liturgic de la Catedrala Patriarhală în timpul postului. „În ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, miercuri, 14 august, va fi săvârşită rânduiala Privegherii, slujbă ce conține Vecernia cu Litia, Utrenia cu slujba Prohodului Maicii Domnului. La sfârşitul slujbei de Priveghere, clericii şi credincioşii vor merge în procesiune în jurul Catedralei Patriarhale, cu Sfântul Epitaf al Maicii Domnului. După procesiune, toți credincioșii prezenți vor trece pe sub Sfântul Epitaf la intrarea în locașul de cult”, ne-a spus părintele arhim. Clement Haralam.
Prohodul Maicii Domnului este o rugăciune cântată prin care noi o cinstim pe Fecioara Maria şi cerem de la ea ocrotire în momentele dificile ale vieţii noastre, dar în acelaşi timp recunoaştem adevărul fundamental că ea este Maica Vieţii. La început, durata Postului Adormirii Maicii Domnului era diferită pentru creștini. Cei din Antiohia posteau o zi, pe 6 august, în vreme ce la Ierusalim acest post ținea opt zile. Existau și creștini care posteau toată luna august, în vreme ce alții posteau în luna septembrie. Uniformizarea datei și a duratei postului a avut loc în secolul al 12-lea, la Sinodul local din Constantinopol (1166), condus de Patriarhul Ecumenic Luca Crysoverghis. Aici, s-a stabilit ca acest post să fie ținut începând cu 1 august și să se termine pe 14 august.
În documentul oficial privind importanţa postului şi respectarea lui astăzi, dezbătut în cadrul Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, întrunit în insula Creta în perioada 16-26 iunie 2016, se spun următoarele: „Biserica Ortodoxă, ca o mamă iubitoare, a rânduit cele ce sunt de folos pentru mântuire şi a pus mai întâi perioadele sfinte ale postului, ca «păzitoare» de la Dumnezeu ale vieţii noi a credincioşilor în Hristos, împotriva uneltirilor vrăjmaşului. Urmând Sfinţilor Părinţi, Biserica păzeşte, ca şi mai înainte, hotărârile apostolice, canoanele sinodale şi sfintele tradiţii; ea arată totdeauna sfintele posturi drept cea mai bună cale în efortul credincioşilor pentru desăvârşirea lor sufletească şi pentru mântuirea lor; ea susține necesitatea respectării de către credincioşi a tuturor posturilor stabilite în cursul anului Domnului, adică: Postul Paştilor, cel de miercurea şi vinerea, atestate de către sfintele canoane, precum şi posturile Crăciunului, al Sfinţilor Apostoli, al Adormirii Maicii Domnului, postul de o singură zi al Înălţării Sfintei Cruci, al Ajunului Botezului Domnului şi al Tăierii Cinstitului Cap al Sfântului Ioan Înaintemergătorul, precum şi toate posturile rânduite din grijă pastorală sau ţinute în mod liber de către credincioşi”. În timpul Postului Adormirii Maicii Domnuli, la mănăstiri se citesc în fiecare zi cele două Paraclise ale Preasfintei Născătoare de Dumnezeu din Ceaslov.