Proiect educaţional de stimulare a lecturii

Un articol de: Oana Nistor - 03 Feb 2016

Lectura şi istoria sunt promovate în rândul adolescenţilor prin intermediul unui proiect educaţional susţinut de scriitori, istorici, arheologi şi profesori care se alătură, lunar, unor dezbateri tematice cu elevi între 13 şi 16 ani. Modulul „Fanbook - Izvoarele istoriei” se adresează adolescenţilor din Bucureşti, Cluj, Braşov şi Sibiu. Obiectivul proiectului este de a dezvolta copiilor şi adolescenţilor obiceiul de a citi o carte pe lună şi de a o dezbate prin discuţii libere.

Tot mai multe proiecte educaţionale sunt lansate în mediul preuniversitar cu aportul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională sau al asociaţiilor nonprofit şi al universităţilor cu scopul de a îmbrăca cât mai atractiv conţinuturile, astfel încât elevii să le asimileze uşor şi cu deschidere mai mare. Indiferent de domeniu, cele mai multe discipline pot fi predate interactiv, astfel încât elevul să fie solicitat nu doar în a formula răspunsuri la întrebări, ci şi în a formula el însuşi întrebări, a fi capabil să gândească critic, să-şi susţină ideile uzitând de argumente pertinente.

Un astfel de proiect este Clubul de lectură Fanbook, în cadrul căruia, lunar, autori cunoscuţi, istorici, arheologi şi profesori propun adolescenţilor o nouă abordare a lecturii şi o modalitate plăcută de învăţare a istoriei prin stimularea spiritului critic şi a schimbului de idei. Întâlnirile, care se adresează elevilor între 13 şi 16 ani, sunt grupate în modulul intitulat „Fanbook - Izvoarele istoriei“, care se va derula în perioada ianuarie-iunie 2016. „Obiectivul proiectului este de a dezvolta copiilor şi adolescenţilor obiceiul de a citi o carte pe lună şi de a o dezbate prin discuţii libere, cu specialişti din mediul universitar şi institutele de cercetare. Un alt scop al acestui modul este de a-i familiariza pe adolescenţi cu diversele surse din care poate fi extras conţinut istoric - volume de istorie, memorii, interviuri, documente şi fotografii de epocă, sinteze şi analize tematice”, se arată într-un comunicat transmis de organizatori, Asociaţia CSR Mindset în parteneriat cu Editura Humanitas.

Proiectul este susţinut de Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj şi Facultatea de Istorie a Universităţii „Babeș-Bolyai” şi este propus ca activitate alternativă de învăţare şi de discutare a istoriei, „în care elevii şi profesorii universitari invitaţi sunt văzuţi ca parteneri de dialog”. „Proiectul se constituie ca o activitate de educaţie extracurriculară, nonformală, ce ţinteşte să îi ajute pe copii să creeze legături cu alte domenii de interes pentru ei, să ridice întrebări, dezbateri şi să realizeze alt tip de conexiuni decât o pot face în sălile de clasă”, mai subliniază organizatorii.
Accesul la „Fanbook - Izvoarele istoriei” este gratuit, iar adolescenţii sunt aşteptaţi să vină însoţiţi de prieteni de vârsta lor, tinerii putând deveni membri Fanbook după înscrierea prealabilă, iar pe lângă participarea efectivă la astfel de întâlniri, ei beneficiază şi de reduceri, diplome, premii şi întâlniri inedite. În 2016, clubul se adresează adolescenţilor din Bucureşti, Cluj, Braşov şi Sibiu, iar înscrierile şi mai multe informaţii despre club, cărţile abordate sub tema „Izvoarele istoriei” şi datele întâlnirilor lunare se găsesc la adresa de internet http://www.csrmind­set.ro/fanbook/, după cum se mai precizează în comunicatul citat de Agerpres.

În librăriile Humanitas din București, Cluj, Brașov, Sibiu, discuţiile cu temă istorică şi de­spre valorile româneşti se vor realiza în urma lecturii lunare a următoarelor cărţi: „O scurtă istorie ilustrată a românilor” - Neagu Djuvara, „Trecute vieţi de doamne şi domniţe” - Constantin Gane, „Din viaţa familiei Ion C. Brătianu” - Sabina Cantacuzino şi „De ce e România altfel” - Lucian Boia, care, de altfel, va fi subiectul următoarei întâlniri din data de 20 februarie, când invitat special va fi chiar scriitorul Lucian Boia.