Proiect educativ transdisciplinar la Liceul Ortodox din Oradea

Data: 05 Feb 2015

Elevii clasei a IV-a B, alternativa educaţională Step by Step, de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” din Oradea, participă la atractive activităţi teoretice şi practice în cadrul proiectului educativ transdisciplinar „Printre stele şi constelaţii”, sub îndrumarea profesoarei Nicoleta Pazmany, preşedintele „Astroclub Meridian 0”, Oradea, şi a învăţătoarelor Laura Baidoc şi Veronica Isdrăilă.

În cadrul acestui proiect, în ultima săptămână din semestrul I al acestui an şcolar, s-a marcat deschiderea Anului Internaţional al Luminii, proclamat de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite.

În acest an se celebrează evenimente sau momente din istoria ştiinţei care au adus inovaţii în domeniul studierii luminii. Astfel, în urmă cu peste 1 000 de ani, înţeleptul persan Ibn Al Haytham a scris primele cărţi de optică. După 600 de ani de la acel eveniment, savantul Isaac Newton a demonstrat cum se poate descompune lumina într-un spectru de culori şi recompune în lumina albă. În 1815, Fresnel arăta că lumina este de natură ondulatorie, iar în 1865, Maxwell a afirmat că lumina face parte din undele electromagnetice. În 1905, Einstein a emis teoria conform căreia viteza luminii este de 300000 km/secundă, deci lumina ar putea înconjura Pământul pe la Ecuator de 7 ori într-o secundă. Viteza luminii este viteza limită, ceea ce înseamnă că niciun alt corp nu se poate deplasa mai repede decât lumina. Mai târziu s-au descoperit microundele şi fibrele optice.

Toate aceste informaţii despre lumină au revoluţionat domenii ca medicina, economia, comunicaţiile, protejarea mediului înconjurător şi au avut un impact social deosebit.

Partea practică a proiectului a constat în realizarea unor panouri cu constelaţiile învăţate. Pe baza schiţelor realizate de prof. Pazmany Nicoleta, elevii au marcat poziţia stelelor, au trasat conturul constelaţiilor, au căutat informaţii despre culoarea şi mărimea stelelor şi le-au notat denumirile. Cunoscând mai bine Universul, copiii ajung să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să devină mai încrezători în posibilităţile oferite de ştiinţa şi tehnologia bazată pe lumină, în găsirea unor soluţii la provocările globale din domeniul energiei, agriculturii, sănătăţii sau educaţiei pentru un viitor mai bun. (Prof. Veronica Isdrăilă)