Recomandări pentru cei tentați de reducerile de Black Friday
Principala recomandare pe care autoritățile din domeniul protecției consumatorilor o fac în perioada marilor reduceri de preţuri se referă la importanța pe care cumpărătorii trebuie să o acorde informării, atât asupra istoriei de preț a produsului pe care îl vizează, cât și asupra comerciantului de la care vrea să cumpere. Potrivit legislației, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, reprezentat de cel mai mic preţ din ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării reducerii.
Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este şi Black Friday, a transmis recent directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
„Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale), trebuie să respecte o serie de reguli. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, care reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus”, susţine Paul Anghel, citat de Agerpres.
Oficialul recomandă consumatorilor consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, precum și verificarea stocului existent, a preţului afişat, dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA) şi dacă include costul de livrare.
De asemenea, „consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractul şi are la dispoziţie 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv”, potrivit directorului general al ANPC.
O altă recomandare pentru cumpărături în perioada Black Friday este întocmirea unei liste „cu produsele pe care doriţi să le achiziţionaţi şi cu preţurile actuale ale acestora”. În cazul unei comenzi online, trebuie verificat, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când a fost ales produsul.
Perioada marilor reduceri de preț pe care le aplică retailerii pentru a scăpa de stocuri este de obicei în luna noiembrie. Un studiu realizat anul trecut de Kantar România arată că mai mult de jumătate dintre români (54%) cumpără cel puţin un produs de Black Friday, iar în topul produselor dorite se află electrocasnicele și televizoarele, telefoanele mobile și laptopurile.
Anul trecut valoarea medie a coşului de cumpărături a fost de 728 de lei, iar la plata cu cardul în rate suma medie era de 1.084 de lei. (C. Z.)