România a rămas în urmă cu legislaţia în domeniul energetic

Data: 04 Noiembrie 2008

▲ Comisia Europeană a declanşat procedura de infringement - încălcare a Tratatului european - împotriva României, pentru necomunicarea măsurilor naţionale de transpunere a Directivei nr. 2005/89, procedură ce a intrat în a doua etapă ▲ România este, de asemenea, în atenţia Comisiei Europene şi în ceea ce priveşte legislaţia pentru societăţile comerciale ▲

Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) a publicat, la 30 octombrie, o propunere legislativă în dezbatere privind ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare. În document se arată faptul că România trebuia, până la 24 februarie 2008, să transpună integral în legislaţia naţională prevederile Directivei 2005/89 privind măsurile menite să garanteze siguranţa aprovizionării cu electricitate şi investiţiile în infrastructură. Cum termenul de transpunere a prevederilor directivei a fost depăşit, Comisia Europeană a declanşat procedura de infringement împotriva României, pentru necomunicarea măsurilor naţionale de transpunere a directivei anterior menţionate. „În prezent, procedura de infringement a intrat în etapa a doua, de aviz motivat, următoarea etapă fiind aducerea României în faţa Curţii Europene de Justiţie, fapt ce constituie o situaţie extraordinară“, se arată în Nota de fundamentare a propunerii legislative. România trebuie să se alinieze imediat la legislaţia europeană În acest context, este necesară preluarea de urgenţă, în legislaţia naţională, a prevederilor netranspuse ale Directivei 2005/89, prin completarea Legii energiei electrice nr. 13/2007, a anunţat ministerul. Schimbările preconizate se referă la preluarea în legislaţia naţională a prevederilor netranspuse ale Directivelor 2005/89 şi 2003/54 şi modificarea Notei de subsol aferente Legii nr. 13/2007. Analiza prevederilor Directivei 2005/89 a evidenţiat însă faptul că, exceptând art. 2, lit. b), c) şi d), art. 3, art. 4, alin. 4, art. 5, art. 6, alin. 2 şi art. 7, alin. 1, 2 şi 3, prevederile acesteia se regăsesc în Legea energiei electrice nr. 13/2007, potrivit MEF. „Pe de altă parte, unele prevederi ale Directivei 2003/54 privind regulile comune pentru piaţa internă de energie electrică, referitoare în principal la obligaţia statelor membre de a elabora şi transmite periodic rapoarte către Comisia Europeană, nu au fost preluate în legislaţia naţională. Menţionăm că preluarea acestor prevederi în legislaţia naţională nu are impact asupra funcţionării pieţei naţionale de energie sau asupra activităţii operatorilor de pe această piaţă“, se precizează în Nota de fundamentare a propunerii legislative. În acest context, Ministerul Economiei şi Finanţelor a transmis Parlamentului în luna februarie 2008 solicitarea de includere în proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007, pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice nr. 13/2007 şi a Legii Gazelor nr. 351/2004, a prevederilor netranspuse ale Directivelor 2005/89 şi 2003/54. Până în prezent, acest proiect de Lege nu a fost adoptat în plenul Parlamentului României. Probleme şi cu societăţile comerciale România este, de asemenea, în atenţia Comisiei Europene şi în ceea ce priveşte legislaţia pentru societăţile comerciale. Astfel, la 16 octombrie, Comisia Europeană a decis să continue procedura de încălcare a Tratatului european (infringement) împotriva României pentru neintroducerea în legislaţia naţională a directivei europene de simplificare a constituirii, menţinerii şi modificării capitalului societăţilor comerciale. Comisia va trimite, în acest caz, un aviz motivat, care constituie a doua etapă din procedura privind încălcarea dreptului comunitar prevăzută la articolul 226 din Tratatul european. În absenţa unui răspuns satisfăcător în termen de două luni, Comisia poate deferi cazul României Curţii Europene de Justiţie. Luna aprilie 2008 fusese termenul-limită de transpunere a directivei.