România a vândut ieri Electroputere Craiova
▲ După cinci tentative nereuşite de privatizare a fabricii Electroputere Craiova, autorităţile române au semnat ieri contractul cu firma arabă Al-Arrab Contracting Co. cu aproximativ 120 de milioane de euro ▲ Al-Arrab şi-a asumat şi datoriile societăţii craiovene, de aproximativ 44 de milioane de euro, şi garanţiile comerciale către bănci, de 20 de milioane de dolari, urmând ca până la finalul anului să achite statului român banii pentru acţiunile cumpărate ▲
Contractul de privatizare a societăţii Electroputere Craiova a fost semnat ieri de către preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, Theodor Atanasiu, şi preşedintele Al-Arrab Contracting Co., Said Bahjad Said. „După cinci tentative nereuşite de privatizarea Electroputere a şasea a fost încununată de succes. Societatea era într-o situaţie nefericită. Intrarea unui investitor puternic ca acţionar al societăţii era singura soluţie pentru a da o şansă pentru continuarea activităţii Electroputere Craiova“, a declarat, ieri, preşedintele AVAS. Valoarea totală a tranzacţiei prin care compania saudită Al-Arrab Contracting Company Limited va achiziţiona compania românească Electroputere Craiova se ridică la 120 de milioane de euro. AVAS vinde un număr de 78.009.632 de acţiuni, reprezentând 62,8259% din capitalul social al Electroputere Craiova, pentru 2,34 milioane de euro. Cumpărătorul şi-a asumat un program investiţional de 23,08 milioane de euro, dintre care peste trei milioane de euro reprezintă investiţii de mediu şi 20 de milioane de euro investiţii pentru dezvoltare şi retehnologizare. Pentru rezolvarea crizei de lichidităţi existente în societate, compania din Arabia Saudită va realiza o infuzie de capital de lucru de 37 de milioane de euro. Datorii de aproximativ 44 de milioane de euro De asemenea, Al-Arrab şi-a asumat şi datoriile societăţii craiovene, de aproximativ 44 de milioane de euro, şi garanţiile comerciale către bănci, de 20 de milioane de dolari, societatea aflându-se în pragul aplicării dispoziţiilor legale privind intrarea în insolvenţă. Cumpărătorul societăţii craiovene a realizat o cifră de afaceri de 133,85 milioane de dolari şi un profit net de 13,65 milioane dolari în 2006, obiectul de activitate al societăţii constând în construcţia de centrale electrice de putere mare şi medie. Electroputere Craiova se află la a cincea încercare de privatizare. Primul anunţ de lansare la privatizare a societăţii a fost publicat pe 5 martie 2001. În data de 11 iunie 2007, AVAS a selectat cea mai bună ofertă din cele trei rămase în cursa pentru privatizarea Electroputere SA Craiova. După aplicarea grilei de evaluare, care a fost adusă la cunoştinţa ofertanţilor prin dosarul de prezentare a societăţii comerciale, oferta Al-Arrab Contracting Company Limited, din Regatul Arabiei Saudite, a obţinut cel mai mare număr de puncte. Cel mai mare producător de echipamente electrice şi transport feroviar Electroputere SA Craiova a fost fondată la 1 septembrie 1949 ca producător de echipamente pentru domeniul energetic şi transport feroviar. În 1990, compania a fost divizată în 7 societăţi comerciale, iar în 1994 acestea s-au reunit în actualul holding SC Electroputere SA. Obiectul principal de activitate este producţia de motoare, generatoare şi transformatoare electrice. Pierderile nete consemnate de Electroputere Craiova s-au majorat la 30,7 milioane de lei după primele nouă luni din acest an, după ce compania a încheiat prima jumătate a anului cu pierderi de 11,27 milioane de lei. Potrivit informaţiilor financiare, la 30 septembrie 2007, compania a înregistrat venituri totale de peste 103 milioane de lei şi cheltuieli de 133,77 milioane de lei. Datoriile societăţii se cifrează la 209,6 milioane de lei şi trebuie plătite într-un an. Potrivit AVAS, în această privatizare nu vor fi acordate ajutoare de stat. Cifra de afaceri a societăţii a crescut la 95,67 milioane de lei, de la 62,39 milioane de lei după primele şase luni. O altă mare privatizare, cea a Daewoo, eşuată Privatizarea Electroputere Craiova este una dintre marile privatizări anunţate de AVAS pentru acest an, alături de cea a Uzinei de Automobile din Craiova. Însă, în cazul fostei fabrici Daewoo, pe care ar fi trebuit să o preia Ford, contractul de privatizare a fost semnat, la cererea Comisiei Europene, care a acuzat statul român că ar fi dat ajutoare de stat pentru privatizare. Contractul, deşi semnat între AVAS şi Ford, nu a intrat în vigoare, acesta urmând să devină valid abia după ce Comisia Europeană va finaliza ancheta.