România va avea patru noi drumuri expres din 2010
▲ Cele patru drumuri expres cu o lungime de circa 415 kilometri vor fi construite pe rutele Oradea-Arad, Sebeş-Turda, Baia Mare-Satu Mare şi Craiova-Piteşti ▲ Directorul Companiei Naţionale de Drumuri, Dan Grecu, susţine că drumurile de tip expres sunt mult mai ieftine decât o autostradă şi sunt la fel de eficiente ▲
Compania Naţională a Drumurilor (CNANDR) pregăteşte construcţia a patru noi drumuri expres, care urmează să fie finalizate în 2010, costurile de construcţie depăşind 1,2 miliarde de euro. Cele patru drumuri expres cu o lungime de circa 415 kilometri vor fi construite pe rutele Oradea - Arad, Sebeş - Turda, Baia Mare - Satu Mare şi Craiova - Piteşti, ca soluţii pentru fluidizarea traficului. Ministerul a ales varianta unor drumuri expres deoarece acestea sunt mai ieftine decât autostrăzile şi au multe din caracteristicile acestora, permiţând o viteză mare de deplasare şi câte două benzi pe sens. În prezent, CNANDR realizează studiile de fezabilitate ale celor patru drumuri, urmând să fie apoi elaborate listele de terenuri, fişa bunurilor imobile şi a consultanţei pentru lucrări. În total, autorităţile estimează că aceste etape vor costa circa 151 milioane de lei. Drumul expres Oradea - Arad va costa circa 392 milioane de euro, lucrările urmând să demareze în 2008. Drumul expres Craiova - Piteşti este în faza docmentaţiilor pentru întocmirea proiectului tehnic. Drumul expres va avea 120 de kilometri, iar pentru realizarea sa se vor construi 15 poduri, dintre care unul peste râul Olt, în zona barajului Slătioara. Artera va trece prin 13 localităţi din Olt şi pe porţiuni mari va fi paralelă cu drumul naţional E 70, actualul drum care face legătura între Craiova şi Piteşti. Lucrările vor începe anul viitor O altă arteră importantă este Sebeş - Turda, care va uşura traficul între Sebeş şi Deva, care este unul dintre cele mai aglomerate drumuri din ţară, cei circa 80 de kilometri dintre cele două localităţi fiind parcurşi în circa două ore. Lucrările la drumul expres Sebeş - Turda, între judeţele Alba şi Cluj, vor începe anul viitor, iar costurile pentru realizarea celor 73 de kilometri sunt estimate la 686 de milioane de euro. Jumătate din drum, respectiv secţiunea Sebeş - Aiud, va avea profil de autostradă. Drumul expres va lega Autostrada Transilvania de autostrada de pe Culoarul IV Paneuropean. Drumul expres Nyregyhaza - Satu Mare - Baia Mare este în faza găsirii consultantului pentru exproprierea imobilelor necesare construcţiei drumului. Drumul va avea cu o lungime de circa 65 de kilometri şi va costa circa 550 milioane de euro. Drumul este o prelungire a autostrăzii M 49 şi va intra din Ungaria în România prin vama Petea. Drumul va trece prin partea de nord a municipiului Satu Mare, prin nordul localităţii Odoreu şi va continua spre Baia Mare, paralel cu râul Someş. Drumul expres e mai ieftin decât o autostradă Mihai Grecu, directorul general al CNANDR, a spus că varianta construcţiei unor drumuri expres este mai ieftină decât construirea unei autostrăzi şi poate rezolva problemele traficului ridicat. „Noi am avut până în prezent o abordare alb-negru în dezvoltarea infrastructurii de transport rutier. Sau reabilităm drumul naţional existent, sau construim o autostradă cu două căi. Există soluţii tehnice intermediare şi din punctul de vedere al costurilor şi din punctul de vedere al beneficiilor“, a spus Grecu. Potrivit CNADNR, cele patru drumuri expres vor costa 1,2 miliarde euro, mult mai ieftin decât o autostradă, dacă ţinem cont de faptul că cele patru drumuri au aceeaşi lungime ca şi Autostrada Transilvania (Braşov - Borş), care va costa cel puţin 4,4 miliarde euro. Un prim drum expres a fost realizat deja, Bucureşti - Giurgiu, cu o lungime de 36 de kilometri, acesta fiind parte a Coridorului IX de Transport Pan European, care face legătura între Sudul şi Nordul Europei, în România Coridorul urmând să treacă prin Giurgiu, Ploieşti, Focşani şi Albiţa.