Românii au început să prefere mobila de import
▲ Anul acesta, vânzările de mobilă din import vor fi mai mari cu 30%, comparativ cu anul trecut, în timp ce vânzările din producţia internă vor creşte cu doar 10% ▲ Românii au început să prindă gustul mobilei din import, deoarece, în unele cazuri, există diferenţe clare de calitate, iar diferenţa de preţ a scăzut ▲ Un român aloca, în 2005, pentru achiziţionarea de mobilier, circa 25 de euro anual, în timp ce un cetăţean al UE25 aloca 200 de euro anual ▲
Achiziţiile de mobilier din import încep să domine piaţa românească, în detrimentul vânzărilor de mobilă furnizată de producători locali, apreciază specialişti din domeniu. „Vânzările de mobilă din străinătate urmează să crească cu 30%, în 2007, până la 450 de milioane de euro“, a declarat preşedintele executiv al Asociaţiei Producătorilor de Mobilier din România, Aurel Rizea. „Anul acesta, vânzările de mobilă din import vor fi mai mari cu 30%, comparativ cu anul trecut, în timp ce vânzările din producţia internă vor creşte cu doar 10%“, a spus Rizea. Piaţa de mobilă din România va creşte cu circa 15% în 2007, până la 1,1 miliarde euro, din care 450 de milioane de euro vor fi importuri, în timp ce vânzările de mobilă produsă în România se vor cifra la 700 de milioane de euro. Dacă în 1989, consumul aparent de mobilă se ridica la 210 milioane de euro, importul fiind aproape inexistent, la finele anului 2006, consumul aparent de mobilă ajungea la 977 de milioane de euro, din care 685 de milioane de euro l-a reprezentat mobilă românească, în timp ce 291 de milioane de euro au fost importuri. Deşi mai scumpă, mobila de import e preferată de români În primele şase luni ale anului 2007, consumul aparent de mobilă a crescut cu peste 26%, faţă de perioada similară a anului trecut. În 2006, producţia românească de mobilier s-a ridicat la 1,65 miliarde de euro. Consumul de mobilă reprezintă aproape 60% din producţia realizată în ţară. „Românii au început să prindă gustul mobilei din import, deoarece în unele cazuri există diferenţe clare de calitate, iar diferenţa de preţ a scăzut, ceea ce determină cumpărătorul să plătească ceva mai mult pe un articol de mobilier puţin mai scump, dar mai rezistent“, a explicat directorul de marketing al importatorului de mobilă La Bella Casa, Ruxandra Mladin. Cu ocazia târgului de mobilă BIFE-TIMB 2007, organizat în perioada 5-9 septembrie 2007, cumpărătorii au putut admira oferta a peste 550 de producători şi importatori, cele mai căutate fiind bucătăriile şi dormitoarele, dar şi piesele de mobilier de înaltă clasă. Cea mai vândută, mobila de bucătărie şi de dormitor „Comparativ cu anul trecut, vânzările sunt la fel. Ca în fiecare an, cumpărătorii caută să achiziţioneze de la bucătării la dormitoare şi alte accesorii“, a explicat Ruxandra Mladin. „În această perioadă a anului se achiziţionează piese de mobilier pentru bucătărie, sufragerie sau dormitor, dar sunt şi perioade în care se vând mai bine bucătăriile, de Paşte, sau tapiţeriile, la începutul anului“, a explicat directorul comercial al producătorului de mobilă Staer, Valeria Ştefan. La târg au fost achiziţionate de la piese de mobilier de circa un milion de lei, la canapele de circa 30.000 de euro şi scaune din piele încrustate cu cristale Swarowski, cu un preţ de 4.500 de euro bucata. Lemnul masiv, în preferinţele românilor De asemenea, pentru cei care preferă alte materiale decât lemnul masiv, care este mai scump, cu preţuri de la 5.000 de euro până la 25.000 de euro, pot alege alte materiale precum palul melaminat, pastforming sau MDF. Preţul unui dormitor din aceste materiale ajunge până la 3.959 de lei. Conform APMR, românii alocă pentru achiziţionarea de mobiler de opt ori mai puţini bani decât ceilalţi locuitori ai Uniunii Europene. Un român aloca, în 2005, pentru achiziţionarea de mobilier, circa 25 de euro anual, în timp ce un cetăţean al UE aloca 200 de euro anual. În 2004, consumul de mobilă se ridica, în România la 20 euro pe cap de locuitor, iar în 2003, la 14 euro pe an pe locuitor.