S-a deschis platforma de înscriere a alegătorilor din străinătate
Românii care doresc să voteze la alegerile prezidenţiale şi parlamentare din acest an prin corespondenţă sau din străinătate se pot înregistra, începând de luni, pe portalul votstrainatate.ro. În cazul votului fizic, înscrierea în platformă este importantă deoarece autoritățile pot înființa o secţie de votare doar la cererea a minimum 100 de cetăţeni dintr-o localitate sau grup de localităţi. Votul prin corespondenţă nu este reglementat și pentru europarlamentarele din 9 iunie, iar pentru aleșii locali nu se poate vota din străinătate sau prin corespondență.
Potrivit Autorității Electorale Permanente (AEP), platforma www.votstrainatate.ro cuprinde două secţiuni: „Alegerea Preşedintelui României” şi „Alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor”, iar în fiecare secţiune sunt două categorii: „Alegător în străinătate la o secţie de votare” şi „Alegător în străinătate prin corespondenţă”.
Alegătorul care optează pentru votul prin corespondenţă trebuie să completeze un formular online în care menţionează datele personale, adresa de domiciliu sau reşedinţă, precum şi dacă vrea să-și transmită votul în ţară sau la reprezentanţa diplomatică. La acest formular, trebuie să anexeze copia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere. Pentru cetățenii români care dețin și cetățenia statului de reședință, documentele de identitate eliberate de autoritățile statului respectiv reprezintă dovada de reședință. Pentru românii care se află în străinătate la tratament medical, documentele emise de o autoritate medicală reprezintă dovada de reședință, iar românii aflați la studii peste hotare pot dovedi reședința și cu documentele emise ori avizate de instituția de învățământ.
Românii din străinătate care preferă să voteze fizic vor completa un formular online asemănător în care apar în plus localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia actului de identitate.
După finalizarea înregistrării pe portal, alegătorul va primi un e-mail de verificare care conţine un link valabil 24 de ore, care trebuie obligatoriu accesat pentru validarea înregistrării. Soluţionarea cererii alegătorului se face de către AEP în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrare pentru votul la secţia de votare și în termen de 5 zile pentru votul prin corespondență. Întrebări şi sesizări legate de înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro. Cadrul legal în vigoare permite opţiunea votului prin corespondenţă doar la alegerile pentru preşedintele României, respectiv pentru Senat şi Camera Deputaţilor, aminteşte AEP.
AEP a mai anunțat că numărul total al cetăţenilor cu drept de vot era la data de 31 martie 2024 de 18.965.288, dintre care 18.020.261 au domiciliul sau reşedinţa în ţară, iar 945.027 locuiesc în alte state şi sunt posesori de paşaport simplu electronic pentru cetăţeni români cu domiciliul în străinătate (CRDS). (C. Z.)