Săptămâna Sfintelor Pătimiri în imnele poetice ale Bisericii

Data: 15 Aprilie 2014

Sfânta şi Marea Miercuri din Săptămâna Sfintelor Păti­miri, prin imnele cântate la Denia de marţi seara, aduce pe bu­zele credincioşilor două perso­na­­je şi două destine total opuse.

„Păcătoasa a venit la Tine, vărsând mir cu lacrimi pe picioarele Tale, Iubitorule de oameni şi s-a vindecat cu porunca Ta de mirosul cel greu al rău­tăţilor. Iar ucenicul cel nemul­ţu­mitor, suflând împotriva harului Tău, l-a lepădat pe el şi s-a amestecat cu noroiul, vân­zându-Te pe Tine pentru dra­gos­tea ba­nilor. Slavă Hristoa­se, milosti­virii Tale.“ (Sedealna I din Denia Sfintei şi Marei Miercuri)

Imnele Sfintei Biserici sau poezia sacră, care se împletesc cu melosul bizantin, cântate în cultul liturgic, devin mijloace ale propovăduirii lui Dumne­zeu. Prin predică, preotul expli­că şi face cunoscute învăţă­tu­rile fundamentale de credinţă şi principiile moralei creştine. În­să, imnul cântat de către toată Biserica este cu mult mai mult. Prin cântarea credincio­şi­lor, într-un glas comun al unui singur popor euharistic, învă­ţă­tura prinde viaţă. Din acest motiv, este foarte important ca în bi­serică să se cânte cu tot poporul. Credincioşii participă activ la sfintele slujbe mai ales prin cântare - acesta fiind un mod de a trăi şi a te identifica cu modelele propuse de către Biserică.

Sfânta şi Marea Miercuri din Săptămâna Sfintelor Păti­miri, prin imnele cântate la Denia de marţi seara, aduce pe buzele credincioşilor două personaje şi două destine total opuse. Mai bine spus, două căi diferite: una de la lumină la întuneric şi alta care nu a ştiut să preţuiască Lumina, femeia cea păcătoasă şi Iuda, cel care L-a vândut pe Hristos. Primul personaj, „vărsând mir cu lacrimi pe picioarele“ lui Hristos, îşi îndreaptă viaţa şi caută Lumina. O simplă întâlnire şi o adevărată şi totală convertire.

La polul opus, Iuda, cel care a beneficiat de prietenia lui Dumnezeu, de dragoste Lui, fiind martor la minunile pe care Acesta le-a făcut, a „suflat îm­potriva harului“ lui Dumnezeu „şi s-a amestecat cu noroiul“. Pentru ce beneficii? Cântarea concluzionează: „Pentru dra­gos­tea banilor...“.