Sistemul e-Factura pune probleme antreprenorilor

Data: 14 Feb 2024

Întrebați care sunt problemele cu care au venit noile obligaţii privind e-Factura, aproape două treimi (62,5%) dintre antreprenori au menţionat creşterea costurilor de operare, coroborate cu faptul că mulți nu au cunoștințele tehnice necesare pentru a folosi programele informatice. Alte nemulțumiri indicate de întreprinzători sunt funcţionarea greoaie a platformei e-Factura și faptul că interfața acesteia nu este „prietenoasă” cu utilizatorul, arată preşedintele Consiliului Naţional al IMM din România (CNIPMMR).

De introducerea unui sistem tip e-Factura se vorbește din 2021, însă platforma și legislația aferentă au fost puse la punct la finalul anului trecut, cu scopul declarat de a combate evaziunea fiscală, a crește colectarea de TVA și, implicit, veniturile la buget. Potrivit ministrului finanțelor Marcel Boloș, implementarea modulului va aduce bugetului încasări suplimentare de 5 miliarde de lei. În plus, România este obligată să adopte sistemul, deoarece bazele de date ale firmelor vor fi comune la nivel european din 2026.

Pe lângă introducerea e-Factura, planul antievaziune mai prevede următoarele măsuri: declararea în vamă a mărfurilor din achiziţii intracomunitare; introducerea decontului de TVA precompletat (1 iulie); raportarea obligatorie a datelor contabile în SPV (1 iulie); module antifraudă fiscală pentru e-Factura, e-Casă de marcat, e-Transport; sigiliul electronic al mărfurilor (1 iulie); scanere în vămi (trimestrul întâi 2024), explica Boloş la sfârșitul anului trecut.

În ceea ce priveşte e-Factura, în prima etapă, între 1 ianuarie și 30 iunie, operatorii economici au obligaţia să raporteze în platformă toate facturile pentru firme sau instituţii publice în 5 zile lucrătoare de la emitere; nerespectarea termenului nu va fi sancționată până la 31 martie. În a doua etapă, din 1 iulie, emitenţii facturilor au obligaţia de a le transmite destinatarilor doar utilizând sistemul e-Factura, iar nerespectarea se sancţionează cu amendă.

Dintr-un sondaj realizat în perioada 26 ianuarie - 8 februarie de CNIPMMR reiese că pe antreprenori noul sistem i-a luat, în mare măsură, pe nepregătite și, din cauza lipsei de cunoștințe necesare pentru operarea sistemelor informatice, au acum costuri crescute. „Sigur că apar aceste costuri. Sunt nevoiţi să apeleze la diverse platforme care costă, fie la serviciile contabililor care iarăşi costă în plus”, a spus, potrivit Agerpres, Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al IMM din România.

El a subliniat că 65,6% dintre întreprinzători menţionează că e-Factura nu-şi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale: „De ce? Pentru că tot cei cinstiţi, tot cei oneşti folosesc şi e-Factura”.
Pentru mai buna adaptare la noul sistem, antreprenorii doresc prelungirea termenului de neaplicare a sancţiunilor până la 31 decembrie (49,6% dintre respondenţi) și tutoriale realizate de ANAF privind utilizarea platformei (24,6%). (C.Z.)