Tăriceanu: Pârghia pentru reducerea poluării este fiscalitatea

Data: 13 Martie 2008

▲ Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a sărit din nou în apărarea taxei de primă înmatriculare, susţinând că taxele sunt singurele metode de a convinge oamenii să nu mai polueze ▲ Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat, la sfârşitul lunii februarie, că noua formulă de calcul a taxei auto va fi aprobată după ce Guvernul va primi un răspuns din partea Comisiei Europene, la propunerea trimisă ▲ În ultimele modificări propuse la taxa auto, se aplică nivelul de emisii de carbon şi la maşinile Euro 3, nu doar la cele cu Euro 4 ▲

Premierul Călin Popescu-Tăriceanu susţine că singura pârghie eficientă pentru reducerea poluării este cea fiscală, iar Guvernul trebuie să stabilească în acest sens anumite taxe, în coordonare cu Comisia Europeană, ţinând cont şi de condiţiile sociale din ţară, şi că această idee este împărtăşită şi de Comisia Europeană. De fapt, premierul a făcut referire strictă la taxa de primă înmatriculare, contestată de toată lumea, ba chiar şi de preşedintele Traian Băsescu. „Taxele nu sunt plăcute, dar la nivelul Uniunii Europene se consideră că singura pârghie eficientă de atingere a acestor obiective de diminuare a poluării este pârghia fiscală. Nu există alt instrument eficient. Desigur că trebuie să ţinem cont de condiţiile economice din România, de condiţiile sociale, fără îndoială că trebuie să stabilim anumite taxe şi acest lucru este făcut în coordonare cu Comisia Europeană“, a spus Tăriceanu în discursul susţinut, miercuri, la Conferinţa Asociaţiei Oraşelor din România. Taxele sunt o problemă europeană El a arătat că aceasta nu este doar o problemă naţională, ci o politică europeană la care România s-a angajat prin semnarea Tratatului de aderare la UE. Surse guvernamentale au declarat agenţiei Mediafax că Executivul a transmis, miercuri, Comisiei Europene ultimele modificări propuse la taxa auto, prin care criteriul de calcul al taxei, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon este introdus şi pentru maşinile Euro 3, nu doar pentru autovehicule Euro 4, cum a fost propus iniţial. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat, la sfârşitul lunii februarie, că noua formulă de calcul a taxei auto va fi aprobată după ce Guvernul va primi un răspuns din partea Comisiei Europene la propunerea trimisă, din care să rezulte că aceasta este compatibilă cu normele UE. El a evitat atunci să avanseze un termen până la care să fie adoptată taxa de poluare auto, precizând doar că speră ca aceasta să fie aprobată „repede“. Băsescu se opune taxei auto Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis, marţi, o scrisoare premierului Tăriceanu, în care îi cere să anuleze prin ordonanţă de urgenţă taxa auto, acuzându-l pe şeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români. Băsescu precizează că este obligat să îi atragă atenţia că, în conformitate cu articolul 90 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, între statele membre „sunt interzise taxele vamale la import şi la export sau taxele cu efect similar, în cazul de faţă, taxa de primă înmatriculare a autoturismelor şi autovehiculelor“. În replică, Tăriceanu a afirmat că Băsescu este în căutare de voturi ieftine şi nu a înţeles importanţa taxei auto, arătând că îi va solicita şefului statului să nu îi mai trimită scrisori, pe care oricum le vede la televizor. Prim-ministrul s-a declarat „extrem de dezamăgit“ de atitudinea preşedintelui, apreciind că aceasta afectează negocierile Guvernului cu reprezentanţii Comisiei Europene. „Prin atitudinea pe care preşedintele o adoptă, negocierile premierului cu Comisia Europeană vor fi puternic afectate. În loc ca noi să fim solidari în ceea ce priveşte interesul României şi al românilor, exprimăm poziţii de acest fel“. Demersul preşedintelui „este pur politicianist şi de interes electoral“, a apreciat premierul Tăriceanu. Premierul a mai subliniat că taxa pentru poluare este în interesul României: „Nu cred că România are interesul să desconsidere factorul de poluare şi necesitatea protejării sănătăţii oamenilor şi să devină cimitirul tuturor maşinilor uzate din Europa“.