Taxa de primă înmatriculare, în funcţie de vechimea maşinii
▲ Taxa de primă înmatriculare este o taxă de mediu şi nu va fi desfiinţată, ci modificată în funcţie de vechimea maşinii ▲ Sumele obţinute din aplicarea acestei taxe vor fi folosite pentru proiecte ale MMDD, precum reînnoirea parcului auto, înfiinţarea de parcuri şi spaţii verzi în localităţi, construirea de piste pentru biciclete ▲
Sumele pe care Guvernul le va încasa, în 2008, din taxa de primă înmatriculare nu vor fi mai mari decât în 2007, existând şanse ca această valoare să se reducă, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Attila Korodi. „Sumele din această taxă vor fi folosite pentru proiecte ale MMDD precum reînnoirea parcului auto, înfiinţarea de parcuri şi spaţii verzi în localităţi, construirea de piste de biciclete sau cofinanţarea de proiecte de energii regenerabile“, a spus ministrul Mediului. Legat de programul „Rabla 2008“, Korodi a arătat că ţinta va fi crescută la 30.000 de autovehicule (faţă de 16.444 de unităţi în 2007), prima de casare ar putea ajunge la 4.000 de lei (faţă de 3.000 de lei în prezent), iar programul s-ar putea extinde şi pentru tractoare. Guvernul a decis luni să extindă nivelul aferent vârstei unui autovehicul până la 20 de ani, astfel încât vor putea fi stabilite cote de reducere a taxei de primă înmatriculare de până la 90%, urmând a fi plătit doar 10% din cuantumul iniţial al taxei. Valoarea taxei scade odată cu vechimea maşinii Aceasta este una dintre modificările pe care prim-ministrul Călin Popescu-Tăriceanu le-a anunţat în plenul Camerei Deputaţilor, cu prilejul dezbaterii politice referitoare la taxa auto. „Se va extinde intervalul aferent vârstei autovehiculului până la 20 ani, odată cu stabilirea unor noi cote de reducere a taxei, care ajung până la la 90%, urmând a se mai plăti doar 10% din taxă“, a declarat prim-ministrul Călin Popescu-Tăriceanu. Premierul a subliniat că valoarea taxei auto se va reduce pe măsura creşterii vârstei autovehiculului. Se va institui, de asemenea, posibilitatea contestării de către contribu-abil a cuantumului sumelor de plată, deşi legislaţia generală permite acest lucru, şi va exista posibilitatea restituirii valorii reziduale a maşinii în cazul în care aceasta se vinde în alt stat. Taxa de primă înmatriculare auto a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, iar Ministerul Finanţelor a estimat că veniturile generate de această taxă vor depăşi 220 de milioane de euro în acest an.Guvernul a adoptat, în aprilie, modificările modului de calcul al taxei de primă înmatriculare, potrivit cărora cuantumul taxei va scădea pe măsură ce vârsta maşinii creşte, după ce Comisia Europeană a arătat că taxa este discriminatorie. Cât costă înmatricularea Grila orientativă propusă de Ministerul Economiei şi Finanţelor în luna aprilie pentru taxa auto prevede reducerea la jumătate a taxei pentru maşinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, în timp ce pentru un autoturism de 3001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori. Pe de altă parte, taxa rămâne neschimbată pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacităţi cuprinse între 1400-3000 cmc. În prezent, taxa de primă înmatriculare variază, în funcţie de vechimea maşinii, gradul de poluare şi capacitatea cilindrică, între 160 şi 8.600 de euro, potrivit calculatorului de afişat pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor. O taxă similară se aplică şi în alte 16 state membre ale UE. Veniturile încasate la bugetul de stat din taxa de primă înmatriculare auto, în perioada 1 ianuarie-12 noiembrie 2007, s-au cifrat la 745,52 milioane de lei (210 milioane de euro, la un nivel mediu de 3,536 lei pentru un euro), potrivit datelor furnizate Rompres de Ministerul Economiei şi Finanţelor.