Tehnologie de refacere a şoselelor, în premieră în România
▲ Tehnologia, adusă în premieră în România de către firma olandeză BEKAERT, presupune aplicarea unei armături metalice, imediat sub stratul de uzură al carosabilului ▲ Astfel, perioada de garanţie a şoselei respective creşte de la 8 la 10 ani şi măreşte portanţa drumului cu aproximativ 20% ▲
Compania Naţională de Autrostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), împreună cu Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Drumuri (SIRD) Timişoara au organizat sâmbătă, în zona Vărşand, prezentarea unei tehnologii noi în sistemul rutier. La eveniment au fost prezenţi reprezentanţi ai autorităţilor locale din judeţele Arad, Bihor şi Timiş, specialişti în drumuri din aceste judeţe, reprezentanţi ai CNADNR şi ai Regionalei de Drumuri şi Poduri Timişoara. Noua tehnologie, denumită Mestrek, a fost prezentată de firma olandeză BEKAERT, printr-o aplicaţie practică pe un tronson de 5 kilometri din drumul naţional DN 79A, în zona localităţii Vărşand, pe care autorităţile arădene doresc să-l transforme în drum expres. Tehnologia, adusă în premieră în România de către firma olandeză, este destinată în special sectoarelor de drum cu capacitate portantă redusă, dar afectate de traficul greu. Portanţa şi durata de viaţă a drumului cresc semnificativ După cum a declarat directorul general al CNADNR, Dorin Debuceanu, acestă tehnologie de refacere a carosabilului presupune aplicarea unei armături metalice, imediat sub stratul de uzură al carosabilului. Astfel, perioada de garanţie a şoselei respective creşte de la 8 la 10 ani şi măreşte portanţa drumului cu aproximativ 20%. „Chiar dacă costurile cresc şi ele cu aproximativ 15% pe kilometru, această tehnologie este foarte rentabilă, deoarece banii se recuperează prin faptul că, timp de zece ani sau poate chiar mai mult, nu mai trebuie făcute lucrări de întreţinere a drumului respectiv“, a precizat Dorin Debuceanu. Directorul general al CNADNR a adăugat că doar un sfert din cei 16.500 de kilometri de drum aflaţi în administrarea companiei sunt proiectaţi şi realizaţi la o capacitate importantă de 11,5 tone pe osie. „Prin aplicarea acestei tehnologii sperăm ca, în câţiva ani, întreaga reţea de drumuri naţionale să fie refăcută la o capacitate portantă de 16,5 tone pe osie“, a declarat şeful CNADNR.