Terapie asistată de roboţi pentru copiii cu autism
O echipă multidisciplinară de cercetători clujeni lucrează la un proiect internațional de dezvoltare a unor roboţi inteligenţi şi autonomi ce pot fi utilizați în diagnosticarea și terapia copiilor cu autism și care ar putea deveni funcțional la scară largă din 2018. Și Asociația Help Autism vine în sprijinul copiilor cu autism cu aplicaţia IT ce conţine un set de exerciţii online realizate pe baza kitului ABA (analiză comportamentală aplicată).
Specialiştii Institutului de Psihoterapie al Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu psihologi, informaticieni şi ingineri din Belgia, Franţa, Marea Britanie şi Suedia au dezvoltat un proiect unic în Europa dedicat terapiei asistate de roboţi inteligenţi pentru copiii cu autism - ROBOterapie DREAM (Development of Robot-Enhanced therapy for children with AutisM spectrum disorders). Proiectul este finanţat printr-un grant european, fiind cel mai mare acordat în acest sens de Comisia Europeană, în 2014. Activităţile clinice din proiect sunt derulate în România, în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică şi Psihoterapie/Institutul de Psihoterapie din cadrul UBB.
Ședinţele de terapie asistată de roboţi pentru antrenarea abilităţilor de imitaţie, atenţie împărtăşită, joc şi aşteptarea rândului se adresează copiilor cu tulburare de spectru autist cu vârsta cuprinsă între 4 şi 6 ani. „Primele rezultate sunt încurajatoare, cele finale le vom şti în 2018. Speranţa noastră este să creăm un sistem care după aceea să fie utilizat la scară largă, în afara cadrului terapeutic, în şcoli şi de părinţi acasă. (...) A fost nevoie de implicarea colegilor care lucrează pe inginerie, pe computer science, pentru că e necesar să îl faci pe robot să funcţioneze fără terapeut în anumite situaţii”, a declarat directorul grupului român din cadrul proiectului DREAM, psihoterapeutul Daniel David, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, una dintre ipotezele ce stau la baza explicării mecanismului de manifestare a autismului este că acei copii care prezintă simptomele reuşesc mai bine să acceseze informaţia din mediul înconjurător atunci când au de-a face cu un robot, și nu cu o fiinţă umană. Explicaţia constă în faptul că fiinţa umană este prea complexă pentru ca ei să o poată decoda, înţelege şi reacţiona adecvat la stimulările ce vin din mediu. Echipa de cercetători ai Institutului de Psihoterapie al UBB a demarat cercetările de terapie asistată de roboţii inteligenţi pentru copiii cu autism în 2007.
O altă inițiativă de ajutorare a copiilor cu autism este cea a asociaţiei Help Autism, care a lansat recent o aplicaţie IT ce conține un set de exerciţii online și care poate fi accesată utilizând tableta, telefonul mobil sau computerul. Aplicaţia de suport psihoterapeutic ABAKIT, „Eu învăţ despre lume prin imagini”, a fost realizată după şapte ani de lucru individual cu copii diagnosticaţi cu autism şi familiile acestora, potrivit Agerpres. „Pe lângă suportul acordat specialiştilor în cadrul şedinţelor de terapie, accesibilitatea materialelor încurajează totodată implicarea părinţilor şi continuarea aplicării practicilor şi principiilor terapeutice şi acasă, contribuind astfel la accelerarea procesului de învăţare”, precizează sursa citată.
Aplicaţia conţine un set de exerciţii online realizate pe baza kitului ABA, 1.200 de imagini care corespund programelor de analiză comportamentală aplicată (ABA) şi nivelului terapeutic, respectiv vârstei şi abilităţilor copilului.