Trei tronsoane ale Autostrăzii Transilvania vor costa dublu
Trei din cele opt tronsoane ale Autostrăzii Transilvania (Braşov - Borş) la care lucrările urmează să înceapă în 2008 şi 2010 vor costa aproape dublu decât estimările iniţiale din contractul semnat cu societatea constructoare, Bechtel, potrivit informaţiilor oferite Rompres de Ministerul Transporturilor. Raportul din martie 2007, realizat de consultantul angajat de statul român să supravegheze Bechtel, Scetauroute-BCEOM, atrage atenţia că tronsonul Mihăileşti - Suplacu de Barcău (75 de kilometri), la care lucrările ar trebui să înceapă în acest an, va costa cu 66% mai mult decât se estimase în contract. „Programul propus de proiectantul IPTANA este în contradicţie cu termenele stabilite iniţial, astfel încât, costul total al secţiunii indică o creştere substanţială a sumei prevăzută în contract, şi anume de 66%“, se arată în raport. Majorarea preţului iniţial de construcţie este şi mai mare în cazul secţiunilor Sighişoara-Târgu Mureş (56 de kilometri) şi Târgu Mureş-Câmpia Turzii (36 de kilometri), respectiv 100% şi 112%. „Programul propus de proiectantul Search Corporation pentru tronsonul Sighişoara - Târgu Mureş indică o creştere cu 100% a costului total al secţiunii, iar costul total pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii, în urma programului propus de IPTANA, indică o majorare de 112% faţă de suma stabilită iniţial prin contract“, susţine consultantul.
Lucrările la tronsonul Mihăileşti - Suplacu de Barcău (75 de kilometri) trebuie să înceapă la sfârşitul anului, valoarea iniţială a lucrărilor fiind de peste 488 de milioane de euro, în timp ce lucrările la celelalte tronsoane sunt programate să înceapă în prima parte a anului 2010, valoarea iniţială a lucrărilor fiind de 343,94 milioane de euro pentru tronsonul Sigjhişoara-Târgu Mureş, respectiv 143,17 milioane de euro pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale trebuie să gestioneze o situaţie extrem de dificilă, în condiţiile în care lucrările la Autostrada Transilvania ar putea fi stopate din cauza faptului că Ministerul Transporturilor nu mai are fonduri pentru lucrări în acest an, după ce a fost plătit avansul de peste 140 de milioane de euro.