UE sparge monopolurile giganților din mediul online

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 21 Noiembrie 2022

Noul regulament UE privind pieţele digitale (Digital Markets Act - DMA), care a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2022, stabileşte obligaţii clare pentru platformele online mari care acţionează în calitate de „controlori ai fluxului de informaţie” sau „controlori de acces” (gatekeepers - platforme a căror poziţie dominantă online le face greu de evitat de către consumatori) pe piaţa digitală, pentru a asigura un mediu de afaceri echitabil şi mai multe servicii pentru consumatori.

Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui să le permită terţilor să interopereze cu serviciile lor, oferind utilizatorilor o gamă mai largă de opţiuni, aceștia nemaifiind limitaţi la o singură aplicaţie sau platformă. „Controlorii fluxului de informaţie” nu vor mai putea: să îşi clasifice propriile servicii sau produse într-un mod mai favorabil pe platformele lor („autofavorizare”); să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu uşurinţă orice soft­ware sau aplicaţie preîncărcată sau să instaleze aplicaţii sau magazine de aplicaţii terţe; să folosească datele cu caracter personal pentru publicitate direcţionată, fără consimţământul explicit al utilizatorului. Dacă un „controlor” nu respectă normele, comisia îl poate amenda cu până la 10% din cifra sa de afaceri globală totală din anul financiar precedent sau cu până la 20% în caz de nerespectare repetată.

DMA va începe să se aplice în termen de şase luni, adică din 2 mai 2023, iar cel târziu până la 3 iulie 2023 potenţialii „controlori de acces” vor trebui să notifice comisia. După desemnarea ca atare, aceștia vor avea termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma cerinţelor legii.