Un ONG dă în judecată statul pentru taxa de înmatriculare
▲ Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului din Timişoara dă în judecată statul pentru taxa de primă înmatriculare, cerând returnarea tuturor taxelor încasate de la începutul acestui an ▲ Ministerul Mediului vrea ca toţi banii colectaţi din taxa de primă înmatriculare să fie direcţionaţi către Fondul pentru Mediu şi folosiţi pentru proiecte de mediu ▲ Comisia Europeană a declanşat, recent, a doua etapă a procedurii de infringement (încălcare a Tratatului CE) împotriva României, din cauza taxei auto ▲
Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului din România, cu sediul la Timişoara, vrea să cheme în instanţă Statul Român pentru returnarea taxelor de primă înmatriculare plătite de la începutul anului. „Vom iniţia, la începutul anului viitor, o acţiune prin care chemăm în instanţă statul român pentru returnarea taxelor către cei care le-au plătit în 2007. Noi susţinem dreptul cetăţenilor români de a nu plăti taxa de înmatriculare şi solicităm Guvernului României să renunţe la acest mod de îmbogăţire a bugetului de stat“, a declarat preşedintele OADOR, Theodor Raţiu. Potrivit aceleaşi surse, abrogarea legii taxei reprezintă o formă de respect din partea statului către cetăţeni. „Eu consider că este dreptul acestor oameni să îşi primească banii înapoi, aşa cum este dreptul românilor de a trăi civilizat în propria ţară şi de a fi respectaţi de aleşii lor“, a mai spus Raţiu. Ilie Iluna, un bărbat din Arad, a fost primul român care a dovedit, în instanţă, că Guvernul comite un abuz la adresa cetăţenilor români, obligându-i să achite taxa de primă înmatriculare în forma actuală. Şi un avocat din Timişoara a dat statul în judecată luni, pentru a recupera 7.000 de euro, pe care i-a plătit drept taxă de primă înmatriculare. Korodi vrea ca banii din taxa auto să meargă la Fondul de Mediu Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD) va propune astăzi, în şedinţa de Guvern, ca toţi banii colectaţi din taxa de primă înmatriculare să fie direcţionaţi către Fondul pentru Mediu, pentru a fi folosiţi exclusiv în proiecte de mediu, a declarat ministrul de resort, Attila Korodi. „Dacă acest lucru va fi acceptat de Executiv, o bună parte din aceşti bani vor fi folosiţi, în 2008, pentru Programul de înnoire a parcului auto“, a spus ministrul. Tăriceanu vrea doar modificări de ordin tehnic Şeful Executivului a subliniat că aceste schimbări vizează doar corelarea valorii în vamă a automobilului cu valoarea lui reziduală, iar taxa rămâne un instrument important de reducere a poluării. „Nu se pune problema reducerii sau eliminării, ci că, pe baza observaţiilor făcute de Comisie, suntem într-un proces de discuţii şi probabil că anumite aspecte vor fi modificate. Aceste aspecte sunt de ordin pur tehnic şi se referă la valoarea în vamă a vehiculelor, la care nu se poate aplica o taxă mai mare decât valoarea lor reziduală. Dar sunt chestiuni care sunt cu totul şi cu totul de ordin tehnic, taxa rămâne în vigoare şi este destinată protecţiei mediului şi când spun mediu înţeleg nu doar natura, ci şi oamenii“, a declarat prim-ministrul. El a amintit că scopul programului „Rabla“ a avut în vedere tocmai eliminarea maşinilor poluante. România este în a doua etapă a procedurii de infringement Comisia Europeană a declanşat, recent, a doua etapă a procedurii de infringement (încălcare a Tratatului CE) împotriva României din cauza taxei auto, despre care experţii europeni afirmă că este discriminatorie, în special în ceea ce priveşte impozitarea maşinilor second-hand din import şi a celor autohtone. Taxa de primă înmatriculare auto a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, iar Ministerul Finanţelor a estimat că veniturile generate de această taxă vor depăşi 220 de milioane de euro în acest an.