Valoarea medie a unei facturi telefonice în UE este de 20 de euro

Data: 01 Aprilie 2009

Cu un număr de abonamente care echivala în 2008 cu 119% din populaţia UE (mai mult cu 7% decât în 2007), Europa este lider mondial în domeniul serviciilor de telefonie mobilă, depăşind detaşat SUA (87%) şi Japonia (84%), constată raportul de progres al Comisiei privind piaţa unică a telecomunicaţiilor. 20,5 milioane de consumatori din întreaga Europă şi-au schimbat operatorul de telefonie în 2008, păstrându-şi numerele de telefon fix sau mobil.

În pofida crizei economice, sectorul telecomunicaţiilor în Uniunea Europeană (care reprezintă aproximativ 3% din PIB-ul UE) a continuat să crească în 2008, înregistrând venituri de peste 300 de miliarde de euro, cu 1,3% mai mult decât în 2007, şi depăşind performanţa celorlalte sectoare economice (care au crescut cu doar 1%). Consumatorii au cel mai mult de câştigat de pe urma competitivităţii: plătesc mai puţin, obţinând un raport mai bun calitate-preţ. Cu toate acestea, măsurile luate la nivelul Uniunii au scăzut valoarea medie a facturilor telefonice, în 2008, de la 21,48 euro la 19,49 euro, iar 75% dintre consumatorii europeni beneficiază acum de conexiuni la internet de cel puţin 2 megabiţi pe secundă (viteze care permit, de exemplu, vizionarea programelor TV pe internet). Raportul Comisiei avertizează, de asemenea, că, în lipsa unei mai bune coordonări la nivel european, beneficiile pieţei unice a telecomunicaţiilor ar putea fi periclitate de reglementări inconsecvente la nivel naţional. „Europa este, prin excelenţă, continentul comunicaţiilor mobile, numărul utilizatorilor telefoanelor mobile şi ai serviciilor mobile de bandă largă fiind în creştere. În pofida crizei economice globale, consumatorii europeni comunică mai mult ca oricând prin intermediul telefoanelor şi al internetului. Aceasta este o veste bună pentru un sector care poate ajuta Europa să sfideze tendinţele economice nefavorabile“, a afirmat Viviane Reding, Comisar European pentru telecomunicaţii. Oficialul European a susţinut însă că trebuie consolidată independenţa autorităţilor de reglementare naţională, dar şi sporirea concurenţei loiale între operatorii de telefonie fixă şi mobilă. Raportul Comisiei publicat arată că numărul utilizatorilor telefoniei mobile a crescut de la 112% din totalul populaţiei în 2007 la 119% în 2008. Italia, Lituania şi Luxembourg au depăşit 140%. Cota de piaţă medie a principalilor operatori a scăzut cu aproximativ 3% anul trecut, indicând o piaţă mai competitivă. Prin urmare, consumatorii vorbesc mai mult timp şi trimit mai multe mesaje la preţuri cu cel puţin 34,5% mai reduse decât în 2004. Telefonia mobilă de bandă largă este, de asemenea, în creştere; numărul conexiunilor echivalează în prezent cu 13% din populaţia UE. Telefonia mobilă de bandă largă prin carduri de date şi modemuri USB devine o alternativă viabilă la reţelele fixe de bandă largă în ţări precum Austria (numărul conexiunilor echivalează cu 11,4% din populaţie), Finlanda (9,1%) şi Portugalia (8,3%). Mulţi europeni apelează la serviciul de portabilitate 20,5 milioane de consumatori şi-au schimbat operatorul de telefonie în 2008, păstrându-şi numerele de telefon fix sau mobil. Din 2003, de când există această posibilitate, şi până în octombrie 2008, aproximativ 84 de milioane de abonaţi (17% dintre cetăţenii UE) şi-au schimbat operatorul. Şi în România, aproximativ 50 de mii de consumatori au apelat la serviciul de portabilitate începând cu luna octombrie 2008, dată de la care se poate schimba operatorul de telefonie, păstrând însă numărul de telefon. În Irlanda sau Malta consumatorii îşi pot schimba operatorul de telefonie mobilă, păstrându-şi numărul de telefon, în doar o zi, pentru acelaşi lucru în Polonia sunt necesare 38 de zile, în Italia 15, în Slovacia 14, iar în România aproximativ 7 zile.